Advisor(s)
Abstract(s)
O tema do presente Relatório de Prática de Ensino Supervisionada (RPES) desenvolve-se
dentro da questão “Qual a o papel do educador/a e da instituição no apoio á Parentalidade?”.
O Relatório procura determinar que estratégias, recursos e instrumentos o educador e a
instituição podem desenvolver, com o objetivo de apoiar os pais na sua ação educativa, quando
os pais colocam questões e dúvidas no exercício da sua parentalidade, para as quais não
conseguem encontrar solução.
Procurámos perceber quais as dificuldades e necessidades que os pais têm no processo de
educação dos filhos, e entender se o envolvimento dos pais na vida educativa das crianças
enquadrado na parceria existente entre a instituição, educadores e famílias, poderá contribuir
para uma melhor qualidade na sua parentalidade.
O relatório foi desenvolvido durante a prática educativa supervisionada, decorrida numa
instituição de ensino privado de cariz religioso com os pais de um grupo de 12 crianças entre
os 3 e 5 anos de idade. A metodologia utilizada recorreu a uma análise mista, com recurso à
observação participante e não-participante, e à administração de um questionário aos pais.
A principal conclusão é a de que o nosso papel como educadores não só é fundamental no apoio
aos pais, mas que, muitas vezes, são os próprios pais a solicitar esse apoio. Deste modo, o
desenvolvimento de estratégias, recursos e instrumentos que possam ajudar a facilitar a
comunicação entre as famílias e a instituição, e ajudar os pais na sua ação educativa não só é
pertinente, como pode contribuir ativamente para uma melhoria na relação entre a instituição e
a família e ajudar a solucionar as principais questões dos pais.
The main theme on this report on the Supervised Teaching Practice is centered on the question “What is the role of the teacher and the school in supporting parenthood?”, and it tries do determine what strategies, resources and instruments the teacher and the school can develop with the purpose of assisting parents in their educational action, when parents have questions to which they cannot find answers to. Our first goal was to understand the importance of the existence of a partnership between the school, teachers and families; secondly, to try to understand the difficulties and needs that parents have; and, thirdly, to understand whether parental involvement in children's educational lives contributes to a higher parenting quality. The report was developed during the Supervised Teaching Practice, held in a private educational institution of a religious nature with a group of 12 children between 3 and 5 years old. The methodology used a mixed quantitative and qualitative analysis, using participant and non-participant observation, and the administration of a questionnaire to parents. The main conclusion is that our role as educators is not only fundamental in supporting parents, but that it is often the parents themselves who request this support.
The main theme on this report on the Supervised Teaching Practice is centered on the question “What is the role of the teacher and the school in supporting parenthood?”, and it tries do determine what strategies, resources and instruments the teacher and the school can develop with the purpose of assisting parents in their educational action, when parents have questions to which they cannot find answers to. Our first goal was to understand the importance of the existence of a partnership between the school, teachers and families; secondly, to try to understand the difficulties and needs that parents have; and, thirdly, to understand whether parental involvement in children's educational lives contributes to a higher parenting quality. The report was developed during the Supervised Teaching Practice, held in a private educational institution of a religious nature with a group of 12 children between 3 and 5 years old. The methodology used a mixed quantitative and qualitative analysis, using participant and non-participant observation, and the administration of a questionnaire to parents. The main conclusion is that our role as educators is not only fundamental in supporting parents, but that it is often the parents themselves who request this support.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada apresentada no ISPA –
Instituto Universitário/ESEI Maria Ulrich para obtenção de grau
de Mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Parentalidade Envolvimento parental Relação família/instituição/educador/a Parenting Parental involvement Family / institution / educator relationship