Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.3 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
As figuras parentais constituem-se como os agentes primordiais de socialização das
emoções da criança, contribuindo para a sua capacidade de regulação emocional (RE). No
entanto, sabe-se pouco sobre como a mãe e o pai, diferentemente, contribuem para a RE do seu
filho/a. O presente estudo teve como objetivo compreender como os estilos parentais e as
reações dos pais às emoções negativas dos filhos se relacionam com a capacidade de RE de
crianças em idade pré-escolar. Participaram 80 mães (M = 36.76; DP = 5.67) e 80 pais (M =
38.23; DP = 6.27) de crianças (M = 4.78; DP =.83) que frequentam o pré-escolar. Os resultados
demonstraram que as mães tendem a adotar mais o estilo parental autoritativo, assim como,
reações centradas na emoção e reações centradas no problema, enquanto os pais, apesar de
recorrerem mais a reações de encorajamento expressivo, demonstram maior propensão para
adotar estratégias negativas, nomeadamente, reações de minimização e punição. Ademais,
verificou-se que os estilos parentais e as reações às emoções negativas explicam uma
quantidade significativa da capacidade de RE/labilidade da criança, na perspetiva da mãe e do
pai. Contudo, verificou-se que as dimensões dos estilos parentais e das reações às emoções
negativas que explicam a RE da criança variaram dependendo da figura parental envolvida.
Estes resultados evidenciam a complexidade e a variedade de abordagens parentais, ressaltando
a necessidade de uma análise mais aprofundada das dinâmicas familiares individuais.
ABSTRACT: Parental figures constitute the primary agents of a child's emotional socialization, contributing to their ability for emotional regulation (ER). However, little is known about how mothers and fathers differently contribute to their child's ER. The present study aimed to understand how parental styles and parents' reactions to their children's negative emotions relate to the ER ability of preschool-aged children. Eighty mothers (M = 36.76; SD = 5.67) and eighty fathers (M = 38.23; SD = 6.27) of children (M = 4.78; SD = .83) attending preschool participated in the study. The results showed that mothers tend to adopt more authoritative parenting styles, as well as emotion-focused and problem-focused reactions, while fathers, despite relying more on expressive encouragement, demonstrate a greater tendency to adopt negative strategies, in particular, minimization and punishment reactions. Furthermore, it was found that parental styles and reactions to negative emotions contribute to a significant amount of a child's ER/lability capacity, from both the mother's and father's perspectives. However, it was observed that the dimensions of parental styles and reactions to negative emotions contributing to the child's ER varied depending on the involved parental figure. These results highlight the complexity and variety of parental approaches, emphasizing the need for a more in-depth analysis of individual family dynamics.
ABSTRACT: Parental figures constitute the primary agents of a child's emotional socialization, contributing to their ability for emotional regulation (ER). However, little is known about how mothers and fathers differently contribute to their child's ER. The present study aimed to understand how parental styles and parents' reactions to their children's negative emotions relate to the ER ability of preschool-aged children. Eighty mothers (M = 36.76; SD = 5.67) and eighty fathers (M = 38.23; SD = 6.27) of children (M = 4.78; SD = .83) attending preschool participated in the study. The results showed that mothers tend to adopt more authoritative parenting styles, as well as emotion-focused and problem-focused reactions, while fathers, despite relying more on expressive encouragement, demonstrate a greater tendency to adopt negative strategies, in particular, minimization and punishment reactions. Furthermore, it was found that parental styles and reactions to negative emotions contribute to a significant amount of a child's ER/lability capacity, from both the mother's and father's perspectives. However, it was observed that the dimensions of parental styles and reactions to negative emotions contributing to the child's ER varied depending on the involved parental figure. These results highlight the complexity and variety of parental approaches, emphasizing the need for a more in-depth analysis of individual family dynamics.
Description
Dissertação de Mestrado realizada sob a orientação
da Professora Doutora Eva Diniz apresentada no
Ispa - Instituto Universitário para a obtenção de grau
de Mestre na especialidade de Mestre em Psicologia
Clínica.
Keywords
Regulação Emocional Estilos Parentais Emoções Negativas Crianças em Idade Pré-escolar Emotional Regulation Parenting Styles Negative Emotions Preschool-aged Children