Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo tem como objetivo analisar o impacto da perceção que os colaboradores
têm sobre as Práticas de Acolhimento e Integração (AI), na relação com os Comportamentos
de Cidadania Organizacional (CCO), e simultaneamente verificar se essa relação é mediada
pelo Compromisso Afetivo (CA).
A investigação contou com 525 participantes voluntários, profissionalmente ativos, em
diferentes organizações no território português.
Os resultados revelaram um impacto significativo e positivo entre a perceção das Práticas de
Acolhimento e Integração e os Comportamentos de Cidadania Organizacional. Foi ainda
possível verificar uma relação significativa entre as variáveis Praticas de Acolhimento e
Integração, Comportamentos de Cidadania Organizacional e o Compromisso Afetivo, o que
que confirmou a hipótese da mediação.
Os dados obtidos permitem assim refletir nas implicações destas variáveis nas Práticas de
Gestão dos Recursos Humanos e no seu impacto nos resultados individuais e organizacionais,
pelo que conclui-se, desta forma na importância do estudo e investimento em programas de
Acolhimento e Integração, e na necessidade de implementação de estratégias para aumentar o
Compromisso Afetivo.
This study aims to analyze the impact of perceptions (AI) of employees on Organizational Citizenship Behaviors (CCO), and simultaneously to verify whether this relationship is mediated by the Affective Commitment (CA) The research is based on a sample of 525 professionally active volunteers in different organizations in the Portuguese territory. The results showed a significant and positive impact between the indution perceptions (AI) and Organizational Citizenship Behaviors. It was still possible to observe a significant relationship between the indution perceptions (AI), Organizational Citizenship Behaviors and Affective Commitment, which confirmed the mediation effect. The data obtained indicate the implications of these variables in the Practice of Human Resources Management and the impact on individual and organizational results. The importance of studying and investing in Induction programs and the need for implementation strategies to increase the Affective Commitment is thus also determined.
This study aims to analyze the impact of perceptions (AI) of employees on Organizational Citizenship Behaviors (CCO), and simultaneously to verify whether this relationship is mediated by the Affective Commitment (CA) The research is based on a sample of 525 professionally active volunteers in different organizations in the Portuguese territory. The results showed a significant and positive impact between the indution perceptions (AI) and Organizational Citizenship Behaviors. It was still possible to observe a significant relationship between the indution perceptions (AI), Organizational Citizenship Behaviors and Affective Commitment, which confirmed the mediation effect. The data obtained indicate the implications of these variables in the Practice of Human Resources Management and the impact on individual and organizational results. The importance of studying and investing in Induction programs and the need for implementation strategies to increase the Affective Commitment is thus also determined.
Description
Tese submetida como requisito parcial para a obtenção do grau de
Mestre em Psicologia Aplicada Especialidade em Psicologia Social e das Organizações
Keywords
Acolhimento e integração Socialização organizacional Comportamentos de cidadania organizacional Compromisso afetivo Induction Organizational socialization Organizational citizenship behaviour (OCB), Affective commitment