Loading...
3 results
Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
- The relation between factual and counterfactual conditionalsPublication . Quelhas, Ana Cristina; Rasga, Célia; Johnson-Laird, P. N.What is the relation between factual conditionals: If A happened then B happened, and counterfactual conditionals: If A had happened then B would have happened? Some theorists propose quite different semantics for the two. In contrast, the theory of mental models and its computer implementation interrelates them. It postulates that both can have a priori truth values, and that the semantic bases of both are possibilities: states that are possible for factual conditionals, and that were once possible but that did not happen for counterfactual conditionals. Two experiments supported these relations. Experiment 1 showed that, like factual conditionals, certain counterfactuals are true a priori, and others are false a priori. Experiment 2 replicated this result and showed that participants selected appropriate paraphrases, referring, respectively, to real and to counterfactual possibilities, for the two sorts of conditional. These results are contrary to alternative accounts of conditionals.
- O problema da instrução na tarefa de selecção de cartõesPublication . Quelhas, Ana Cristina; Ribeiro, OlíviaEsta investigação, no âmbito do raciocínio condicional, prende-se com a utilização de uma tarefa de selecção de cartões, originalmente proposta por Wason (1966). O estudo foi realizado com uma amostra de estudantes universitários. É apresentado aos sujeitos uma frase condicional que pode ser de tipo deôntico ou neutro, e que, também, pode variar de conteúdo (familiar, plausível e arbitrário). A frase é identificada como regra, podendo a mesma com ou sem instrução de «role-playingn. Esta última variável - tipo de instrução - I! a que tem maior interesse neste estudo, no sentido de se poderem explicar resultados contraditórios encontrados noutras investigações.
- Efeitos de conteúdo no raciocínio com silogismos condicionaisPublication . Quelhas, Ana Cristina; Ribeiro, OlíviaÉ utilizada uma tarefa de silogismos condicionais em amostras de estudantes com 8, 11 e 14 anos. Para além de uma manipulação do conteúdo das frases condicionais, em sentido mais restrito (conteúdo familiar vs. conteúdo arbitrário), o objectivo desta investigação centra-se na manipulação do tipo de informação que constitui o antecedete e consequente, bem como na utilização de um auxiliar modal.