Loading...
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
- Portuguese Version of the Ageing Attitudes Questionnaire (AAQ): Validation of the Psychometric PropertiesPublication . Pedroso de Lima, Margarida; Martins, Paulo; Gonzalez, António-JoséThe Ageing Attitudes Questionnaire—AAQ was validated for the Portuguese population to understand the importance of attitudes towards old age and their impact on the subjective wellbeing of older adults. A sample of 400 subjects (from 18 to 93 years) answered a socio-demographic questionnaire, and the AAQ, composed of three subscales (psychosocial losses, physical change, and psychological growth). The CFA confirmed the tri-factorial structure with very good adjustment of the model to the data, with the Cronbach alpha of the total scale scoring 0.84 and ranging from 0.65 to 0.77 for each factor. A total of nine items were omitted for poor factor loadings (<0.50), namely in factor 1 items 9-17-20, in factor 2 items 7 and 24 and, finally, in factor 3 we omitted items 4-18-19-21. Notwithstanding, three items below the criteria were maintained, as they conceptually fit into the factor. Of the final 15 AAQ items, 5 belong to the Psychosocial Loss Factor, 6 to Physical Change Factor, and 4 to Psychosocial Growth Factor. This tree factor model explained 50.1% of the total variance. In conclusion, this study supports that AAQ has acceptable validity, confirming the composite reliability and the discriminant validity, but not the convergent validity. Through multigroup analysis, the invariance of the scale was confirmed. This validation is of pivotal importance once it allows measuring attitudes towards ageing in the Portuguese population, thus facilitating the prevention of ageism and the promotion of well-being across the lifespan.
- A versão portuguesa do NEO-FFI: Caracterização em função da idade, género e escolaridadePublication . Pedroso de Lima, Margarida; Gonçalves Macedo, Eunice; Salgueira, AP; Gonzalez, António-José; Costa, José Joaquim; Costa, Manuel João; Costa, PatrícioO presente estudo tem como objetivo apresentar dados descritivos e multivariados obtidos com o NEO-FFI, uma versão reduzida do NEO-PI-R, com uma amostra de participantes portugueses. Para tornar possível este objetivo, o inventário de personalidade foi administrado a 1178 sujeitos, 68% do sexo feminino, e com idades compreendidas entre os 18 e os 90 anos (M = 41.8, DP = 22.3). A versão portuguesa do NEO-FFI reflete a universalidade das dimensões básicas da personalidade podendo, por conseguinte, ser usada como uma versão fiável do NEO-PI-R. Estes dados reforçam os resultados obtidos internacionalmente, e serão discutidos no presente artigo à luz da literatura sobre o modelo dos cinco fatores. Os resultados revelam ainda um efeito significativo do sexo e da escolaridade ao nível da personalidade (controlando a variável idade), especificamente, no que diz respeito às dimensões de Abertura à Experiência, Neuroticismo, Conscienciosidade e Amabilidade. No que se refere à Extroversão não foram encontrados efeitos significativos das variáveis individuais referidas. Verificámos ainda que à medida que a idade avança diminuem as pontuações de Extroversão e de Abertura à Experiência.
- Teatro Playback Psicoterapêutico : Manual de ImplementaçãoPublication . Lima, Margarida Pedroso de; Gonzalez, António-José; Preto, Luís FrancoDo encontro entre o Teatro de improvisação a partir de uma história pessoal (Teatro Playback) e os processos terapêuticos em grupo de orientação psicanalítica, nasce o Teatro Playback Psicoterapêutico (TPP). Surge, depois de décadas de maturação, na obra seminal - An Introduction to Psychotherapeutic Playback Theatre (Kowalsky et al., 2022). Este é o primeiro Manual sobre esta psicoterapia de grupo inovadora, que casa de forma magistral o poder do grupo, o poder do teatro e o poder das histórias. Pretende ser um guia e uma operacionalização das principais técnicas, fases e procedimentos do TPP, a serem usadas de forma flexível em função das necessidades e do contexto. As terapias manualizadas têm permitido uma melhoria nas orientações para a aplicação de determinados procedimentos psicoterapêuticos, ao mesmo tempo que promovem um aumento crescente da investigação numa determinada área. O desenvolvimento do presente manual seguiu o modelo de estádios de Carroll & Nuro (2002), sendo, de acordo com estes autores, um manual de “estádio I”, com o objetivo de testar um determinado procedimento terapêutico, neste caso o TPP. Por conseguinte, os objetivos e intenções deste manual consistem em apresentar as linhas diretrizes do Teatro Playback Psicoterapêutico, embora tal não substitua a formação prática e experiencial, nem tão pouco a mais-valia da supervisão. Este manual foi elaborado para psicoterapeutas de grupo (profissionais de saúde mental) que desejem adquirir uma base sólida em TPP.
- Playback theatre applications: A systematic review of literaturePublication . Gonzalez, António-José; Lima, Margarida Pedroso de; Preto, Luis; Amarante, Nuno; Barros, RitaPlayback Theatre (PT) was created as an improvised form of theatre based on the sharing of personal narratives by members of an audience that, in turn, are reciprocated by playback actresses and actors (“playbackers”) in the form of theatre-like artistic performances. From the beginning, its characteristics as a group process and ther apeutic potential have been discussed. As this increasingly more common approach to storytelling most often seeks to stimulate individual and/or communal emotional growth/healing, the literature on it is also increasing. However, a significant portion of said literature has been focused on anecdotal type of reporting. Given the latter, we put together a systematic review of the literature on PT, geared towards identifying the literature sources that report evaluations, either qualitative or quantitative, of PT applications. Hence, our aim was to produce a comprehensive summary of the effects that have been reported in evaluation-centered studies of PT applications of all scopes. We searched four major electronic databases (PsycINFO, Web of Science, PubMed, and Scopus) for PT interventions between 1990 and June 2023. The quality of the studies gathered was evaluated by considering both the existence or absence of a control group and the reliability of the evaluation strategies employed, thus controlling for the risk of bias, consistent with the PRISMA protocol (Liberati et al. (2009)). The database search successfully identified 79 peer-reviewed articles on the subject of PT. Of these, 18 were English-written articles that reported on the use of evaluative measures concerning PT programs. The populations that benefited from these programs included children, adults, and older adults. Additionally, these articles included the application of PT in different contexts, from improving language skills to the promotion of mental health among individuals and/or communities. The results gathered lend support to the successful use of PT in enhancing cognitive, social, and emotional skills. Recommendations to increase and improve the reporting of PT effects are discussed.