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- Altered states of consciousness, absorption and sexual responsivenessPublication . Ellero, Jacopo; Costa, Rui Miguel dos Santos AmaroSexual intercourse alters normal waking consciousness. Altered states of consciousness (ASC) refer to marked deviations from usual waking consciousness, and include alterations in the sense of self, attention, thought processes, and time and sensory perception. Research confirms that ASC can occur in sex, as indicated by states of attentional absorption in bodily sensations concomitant with loss of time awareness. The present study aimed at testing if, during sexual relations, higher sexual responsiveness relates to higher intensity of dimensions of ASC that can occur in other contexts, such as meditation or psychoactive substances. The personality trait of absorption appears to reflect individual differences in the proclivity to experience ASC; thus, a second aim was to examine if trait absorption relates to intensity of ASC during sex. The international sample consisted of 448 participants (303 women, 145 men). ASC were measured with four sub-scales of The Altered States of Consciousness Rating Scale (OAV): Experience of Unity, Spiritual Experience, Blissful State and Insightfulness. Trait absorption was measured by the Modified Tellegen Absorption Scale (MODTAS). Sexual functioning during the last intercourse was assessed by the sum of measures of arousal, desire, and satisfaction (sexual responsiveness), as well as by questions on the occurrence of orgasm from different sexual activities. Trait absorption and sexual responsiveness predicted independently all dimensions of ASC among women and men. In women, vaginal orgasm (during vaginal intercourse without concomitant clitoral masturbation) was an additional independent predictor of ASC. Male orgasm related to ASC, but not independently from sexual responsiveness.
- A Leitura dialógica de histórias no 1º CicloPublication . Santos, Carolina Maria Leitão Pinhanços dos; Montiel, António LuísO presente relatório emerge no âmbito da conclusão do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino 1º CEB no ano letivo de 2017/2018, tendo como principal objetivo dar conta do trabalho desenvolvido ao longo da prática supervisionada, realizada numa instituição privada numa turma de 1º Ano. O trabalho por mim desenvolvido e demonstrado neste relatório teve como objetivo investigar os benefícios, a nível de vocabulário e de reconto de histórias, num grupo de crianças do 1º Ciclo do ensino básico a partir um programa de leitura dialógica, por mim adaptado para esta faixa etária. Este tipo de leitura pressupõe uma troca de papeis entre o adulto e a criança no momento do reconto da história e durante o qual o adulto coloca questões à criança levando-a a recontar a história, promovendo assim desenvolvimentos ao nível da linguagem. Esta investigação foi sendo desenvolvida em diferentes momentos, a leitura da história, o reconto da história e gravação da mesma e a análise e avaliação dos dados recolhidos em tabela e posteriormente mais pormenorizado. Nesta investigação participou uma turma de 16 crianças com idades compreendidas entre os 6 e os 7 anos. Após a análise dos resultados obtidos, foi notável a evolução da capacidade de recontar histórias, assim como o aumento de vocabulário nas crianças.