Browsing by Author "Pedras, Susana"
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- COVID-19 Beliefs Matter : (mis)information about COVID-19 changed the associations between well-being and engagement with sustainable developmentPublication . Pedras, Susana; Faria, Sara; Lopes, Joana Correia; Inman, Richard A.; Paulo, A. S. MoreiraAbstract: The understanding of how individuals’ beliefs, perceptions or (mis)information interact with other processes in shaping individuals’ engagement is of great important in contemporary societies. During the COVID-19 lockdown, adolescents were exposed to a huge amount of information through various channels. The formulated perceptions, beliefs and representations, including about the causes of the COVID-19, influence subjective experiences and functioning. This study aimed to examine the role that adolescents’ perceptions and beliefs about COVID-19 played in the associations among well-being, satisfaction of basic psychological needs, and engagement with sustainable development. In total, 1.649 adolescents (51.2% girls) participated in two waves of data collection (before COVID-19 and during COVID-19 lockdown). The results showed that (1) well-being was positively associated with adolescent engagement with sustainable development, (2) satisfaction of basic psychological needs was also positively associated with engagement with sustainable development, and (3) satisfaction of basic psychological needs mediated the association between well-being and engagement with sustainable development. However, and the most significant result from this study, adolescents’ perceptions of COVID-19 being a consequence of human-environment changed the direction of those associations. These results are consistent with research on misinformation and cognitive biases: in adolescents who had an understanding of COVID-19 as being a natural phenomenon, resulting from human-nature interaction, their engagement with sustainable development was less dependent on their subjective well-being and on their satisfaction of basic psychological needs. These results have important implications research, political and educational practices and for Health-related Communication and Messages.
- Grupo de suporte para mulheres de veteranos de guerra: Um estudo qualitativoPublication . Pereira, M. Graça; Pedras, SusanaAs consequências dos episódios traumáticos vividos em teatro de guerra afectam não só a vítima directa mas também a esposa/companheira do próprio veterano. A intervenção psicológica junto das mulheres dos veteranos é importante a dois níveis: por um lado porque estas mulheres apresentam psicopatologia e dificuldades na relação conjugal. Por outro lado, a recuperação do próprio veterano é facilitada através da melhoria da sua relação marital que contribui de forma significativa para a redução da sintomatologia depressiva, ansiosa e de hostilidade. Neste estudo participaram 10 mulheres casadas com veteranos de guerra com PTSD que frequentaram um grupo de suporte. Através duma metodologia qualitativa procuramos conhecer os motivos da inscrição no grupo, os aspectos mais importantes da participação, a aprendizagem efectuada, os aspectos mais difíceis da participação, as mudanças na relação conjugal e familiar e os problemas apresentados. Os resultados indicam que estas mulheres sentem uma grande necessidade de conviver e partilhar problemas, ao longo dos anos anularam as suas próprias necessidades e vivem em função do bem-estar do marido desinvestindo de cuidar da sua saúde física. A intervenção teve um efeito positivo promovendo um maior conhecimento e compreensão sobre o PTSD, um aumento das competências de resolução de problemas, comunicação e de estratégias de coping para lidar com o stress e, finalmente, uma maior motivação para operar mudanças em casa a nível conjugal. As mulheres relataram também efeitos positivos ao nível da saúde física e psicológica. Este estudo realça a importância da intervenção junto das mulheres no sentido de minimizar os efeitos negativos do convívio prolongado com a sintomatologia de PTSD por parte do veterano.