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COVID-19 Beliefs Matter : (mis)information about COVID-19 changed the associations between well-being and engagement with sustainable development

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Abstract: The understanding of how individuals’ beliefs, perceptions or (mis)information interact with other processes in shaping individuals’ engagement is of great important in contemporary societies. During the COVID-19 lockdown, adolescents were exposed to a huge amount of information through various channels. The formulated perceptions, beliefs and representations, including about the causes of the COVID-19, influence subjective experiences and functioning. This study aimed to examine the role that adolescents’ perceptions and beliefs about COVID-19 played in the associations among well-being, satisfaction of basic psychological needs, and engagement with sustainable development. In total, 1.649 adolescents (51.2% girls) participated in two waves of data collection (before COVID-19 and during COVID-19 lockdown). The results showed that (1) well-being was positively associated with adolescent engagement with sustainable development, (2) satisfaction of basic psychological needs was also positively associated with engagement with sustainable development, and (3) satisfaction of basic psychological needs mediated the association between well-being and engagement with sustainable development. However, and the most significant result from this study, adolescents’ perceptions of COVID-19 being a consequence of human-environment changed the direction of those associations. These results are consistent with research on misinformation and cognitive biases: in adolescents who had an understanding of COVID-19 as being a natural phenomenon, resulting from human-nature interaction, their engagement with sustainable development was less dependent on their subjective well-being and on their satisfaction of basic psychological needs. These results have important implications research, political and educational practices and for Health-related Communication and Messages.
Resumo: A compreensão de como as crenças, perceções ou (des)informações dos indivíduos interagem com outros processos na moldagem do envolvimento dos indivíduos é de grande importância nas sociedades contemporâneas. Durante o confinamento da COVID-19, os adolescentes foram expostos a uma enorme quantidade de informação através de vários canais. As perceções, crenças e representações formuladas, inclusive sobre as causas da COVID-19, influenciam as experiências e o funcionamento subjetivos. O objetivo deste estudo foi examinar o papel que as perceções e crenças dos adolescentes sobre a COVID-19 desempenharam nas associações entre bem-estar, satisfação com as necessidades psicológicas básicas e envolvimento com o desenvolvimento sustentável. Um total de 1.649 adolescentes (51,2% sexo feminino) participaram em duas fases de recolha de dados (antes da COVID-19 e durante o confinamento da COVID-19). Os resultados mostraram que (1) o bem-estar esteve positivamente associado ao envolvimento dos adolescentes com o desenvolvimento sustentável, (2) a satisfação com as necessidades psicológicas básicas também esteve positivamente associada ao envolvimento com o desenvolvimento sustentável, e (3) a satisfação com as necessidades psicológicas básicas mediou a associação entre o bem-estar e o envolvimento com o desenvolvimento sustentável. No entanto, e o resultado mais significativo deste estudo, a perceção dos adolescentes de que a COVID-19 é uma consequência da interação entre o Ser Humano – Natureza mudou a direção dessas associações. Estes resultados são consistentes com a investigação sobre desinformação e enviesamentos cognitivos: em adolescentes que entendiam a COVID-19 como sendo um fenómeno natural, resultante da interação entre o Ser Humano – Natureza, o seu envolvimento com o desenvolvimento sustentável era menos dependente do seu bem-estar subjetivo e da satisfação com as necessidades psicológicas básicas. Estes resultados têm implicações importantes para a investigação, para as práticas e políticas educativas e para a Comunicação e Mensagens relacionadas com a Saúde.

Description

Keywords

Covid perceptions Misinformation Well-being Satisfaction of basic psychological need Engagement with sustainable development Perceções sobre a COVID-19 Desinformação Bem-estar Satisfação com as necessidades psicológicas básica Envolvimento com o desenvolvimento sustentável

Citation

Pedras, S., Faria, S., Lopes, J., Inman, R., & Moreira, P. A. S. (2024). COVID-19 Beliefs Matter: (Mis)information about COVID-19 changed the associations between well-being and engagement with sustainable development. Análise Psicológica, 42(1), 1-21. https://doi.org/10.14417/ap.2031

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