Browsing by Author "Milhano, Sandrina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Contexts of music education: primary school children’s opportunities and motivations in musicPublication . Milhano, SandrinaThis paper examines primary school children’s self-perceptions of their participation and learning in the broad range of opportunities that are available to them within music education at Portuguese institutional and cultural levels. The main findings were gathered from two studies carried out in two phases (year 1 and 2): the Pupil Questionnaire study and the Pupil Interview study. In this paper, we will explore four issues: children’s musical activities, both in school and outside school; the influence of children’s participation in extracurricular musical activities at school on their selfassessments of their musical development; changes occurring in children’s musical activities as a function of their participation in extracurricular musical activities, and their attitudes and beliefs about music. Findings has shown that musical participation in the different contexts of music education seems to be an activity participated in only by a minority of those involved in this research. One of the alarming finding across the sample, relates to the children’s level of musical participation in most school activities as they tended to decrease in frequency in year two. Most children’s did not participated in many other musical activities at school or outside school before participating in the established extracurricular activities. In fact, those seem to provide children with wider opportunities to participate in music, generating musical development and learning, as well as positively influencing children’s self-assessment of their ‘own musical development’, attitudes and beliefs about music. Most children began enjoying their school more and evidence supported the fact that taking part in those musical activities positively affected these children’s identification with school music lessons as they moved from grade 3 to grade 4.
- Ensino e aprendizagem da música em contextos de educação pré-escolar e escolar: um estudo sobre a utilização da tecnologia enquanto fator externo de motivaçãoPublication . Milhano, SandrinaEste documento pretende reflectir sobre a utilização da tecnologia no processo de ensino e aprendizagem da música enquanto fator externo de motivação em contextos de educação pré-escolar e escolar. Iremos apresentar os resultados de um estudo desenvolvido durante os anos lectivos 2007/2008 a 2009/2010 alicerçado no acompanhamento e na observação de práticas pedagógicas no domínio da música proporcionadas a crianças entre os 3 e os 10 anos. Conferimos particular destaque às especificidades da prática pedagógica em análise cujos elementos pedagógicos se apoiam na utilização de um sistema tecnológico e cujo processo de ensino é apelidado de orientação ou tuition electrónica. Os resultados e consequente reflexão centram-se na identificação e descrição de algumas das estratégias de ensino e aprendizagem que lhe são inerentes e que julgamos constituírem fatores motivacionais importantes na participação e envolvimento das crianças nas atividades de aprendizagem e no desenvolvimento das suas capacidades musicais. Concluímos que a inserção deste novo elemento tecnológico com capacidade de mediação da acção pedagógica dos professores resultou, cremos, na constituição de um triângulo interactivo que claramente alterou e afectou as tradicionais conexões entre professor, aluno e conteúdo. Dadas as características imersivas, integradoras e interactivas proporcionados pelas especificidades destas experiências de aprendizagem, emergem do estudo as capacidades destas tecnologias em se constituírem não apenas como um recurso e um instrumento de representação e comunicação sobre os conteúdos ou tarefas de ensino e aprendizagem, mas também como um importante atributo mediador e motivador entre os alunos e os conteúdos. Introdução