Browsing by Author "Mendes, Teresa"
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- Programas educativos: Algumas reflexõesPublication . Mendes, Teresa; Lemos, Isabel; Pinheiro, OdeteDesde finais da década de 50 que nos países tecnologicamente mais avançados as sucessivas conquistas no campo das tecnologias da informação têm vindo a ser estímulo para o desenvolvimento e utilização de novas abordagens pedagógicas. As escolas têm sido equipadas com computadores e programas e tem havido a preocupação de proporcionar aos professores a formação indispensável. Também em muitas das nossas escolas os computadores e os programas educativos já entraram, e se vêm desenvolvendo esforços no sentido de se proporcionarem condições indispensáveis à formação dos professores. É, portanto, tempo de reflectirmos sobre: - que tipos de programas educativos desejamos; - que relação entre a multiplicidade dos objectivos que determinam a selecção de estratégias e actividades de aprendizagem e os diferentes tipos de programas educativos; - que relação entre os diferentes tipos de programas que têm vindo a ser desenvolvidos e as teorias da aprendizagem que influenciam a formação dos nossos professores; - qual a metodologia de desenvolvimento de programas educativos que, por um lado, implique a utilização das potencialidades técnicas do computador e, por outro, permita a persecução dos objectivos pedagógicos que determinaram o seu desenvolvimento.
- Social comparison in parents of children with chronic conditions: results from the Portuguese version of the Iowa-Netherlands Comparison Orientation MeasurePublication . Mendes, Teresa; Crespo, C.; Maroco, J. P.; Buunk, Abraham Pieter; Austin, JoanABSTRACT: Aim: The Iowa-Netherlands Comparison Orientation Measure (INCOM) is a measure for assessing individual differences in social comparison orientation. Despite the relevance of social comparison orientation in understanding adult patients' adjustment responses to chronic health conditions, the impact of parental social comparison processes in the context of chronic pediatric conditions remains unexplored. This study’s main goal was to examine the psychometric properties of the Portuguese version of the INCOM with parents of children with chronic health conditions. Method: Two samples of parents of children with chronic pediatric conditions (asthma, epilepsy, diabetes and obesity) were used (test sample, N = 301; validation sample, N = 192). Parents completed self-reported measures of social comparison orientation, anxiety and depression symptoms and neuroticism. Results: Regarding factorial validity, results supported the unidimensionality of a revised INCOM scale, comprised of nine items. Results also supported the reliability of the measure, and provided evidence of concurrent validity: parents with higher social comparison orientation presented more anxiety and depressive symptoms, and higher neuroticism scores, consistent with what was theoretically expected. Conclusion: This study opens an important door in the field of pediatric chronic conditions, supporting the relevance of examining parents’ social comparison differences in future research, and the utility of the INCOM in the assessment of those differences.