Browsing by Author "Blicharski, Teresa"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Stylistic diversity in children's communication with mothers at 30 monthsPublication . Veríssimo, Manuela; Blicharski, Teresa; Strayer, F. FrancisAlthough developmental researchers endorse a multifaceted view of early communication, where language, non-verbal behaviour and socio-affective exchange contribute concurrently to the social construction of shared meanings, past studies of social development usually focused on component parts of interpersonal communication. This research integrates three aspects of communicative exchange in order to clarify stylistic differences among 30-month-old children. To achieve this objective, data from three different coding procedures (speech acts, information content and affective states) were coded for 52 children and then merged on the basis of onset time. Fifteen distinct descriptors were identified in the analyses of tri-modal communicative processes. Three different communicative styles were identified in person-centred cluster analyses of these descriptors. Analysis of variance revealed that 13 of the constructs significantly differentiated the groups. The first group was characterised as highly engaged in play but with low affect expression; these children’s mode of communication centred more on mother’s feelings and personal references. Children in the second cluster asked more questions and made more statements about objects. Finally, children in cluster three engaged in more complex evaluative discourse while orienting maternal behaviour to ongoing activity. Results are discussed in terms of the importance of a qualitative, holistic approach to the study of diversity in children’s communicative performance and in contemporary research on early learning.
- Vinculação e estilos de comunicação da criançaPublication . Veríssimo, Manuela; Blicharski, Teresa; Strayer, F. Francis; Santos, António JoséA maioria dos investigadores, no domínio do desenvolvimento da criança, defende uma visão multifacetada da comunicação precoce em que a linguagem, tipo de informação e tonalidade afectiva são considerados meios comunicativos importantes. Contudo, estudos empíricos sobre a comunicação mãe-criança raramente examinam em simultâneo estes três aspectos do processo comunicativo. No presente estudo, 52 díades mãe-criança foram filmadas em casa durante uma sessão de jogo semi-estruturado. Os dados obtidos a partir de três taxonomias (actos de linguagem, tipo de informação e estado afectivo) foram relacionados com base no tempo de ocorrência. Análises hierárquicas de clusters dos índices obtidos revelaram três estilos comunicativos. As crianças do primeiro cluster orientam a actividade da mãe; as crianças do segundo cluster centram-se na actividade de jogo; e as crianças do terceiro cluster apresentam um estilo comunicativo ambivalente ao nível afectivo. Subsequentemente, as medidas de vinculação foram utilizadas com preditores dos estilos comunicativos. Análises discriminantes revelaram que as crianças do primeiro cluster apresentam os valores mais elevados na escala de exploração-proximidade. Estas crianças, alternam a sua actividade de exploração com o olhar para a mãe, um padrão também visível no seu estilo comunicativo. Globalmente, os resultados demonstram a existência de uma associação entre os estilos comunicativos e o tipo de vinculação mãe-criança.