Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
24.65 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Numa amostra de 68 sujeitos – (idades compreendidas
entre os 18 e os 55 anos); 34 mulheres e 34 homens;
escolaridade entre os 4 e 21 anos – constituída
por sujeitos ditos criativos: artistas plásticos e investigadores
científicos, aplicou-se o Inventário de Personalidade
NEO Revisto (NEO PI-R) da autoria de
Costa e McCrae (1992), traduzido e aferido para a população
portuguesa pela Prof.ª Doutora Margarida
Pedroso de Lima. Isto com o objectivo de indagar se
os indivíduos criativos têm maiores valores nos resultados totais, no domínio da Abertura à Experiência (os
indivíduos Abertos à Experiência são curiosos, quer no
que respeita ao mundo interior, quer ao exterior, e as
suas vidas são mais ricas de vivências do que é comum)
comparativamente aos indivíduos não criativos
e também para identificar se os indivíduos criativos
conseguem pontuações mais altas em relação à faceta
de competência (um dos subdomínios da Conscienciosidade)
comparativamente aos indivíduos não criativos.
Os resultados mostraram que os indivíduos criativos
obtiveram valores mais altos em relação aos
indivíduos ditos não criativos, no domínio da Abertura
à Experiência (1.ª hipótese), mas que não tiveram valores
mais altos em relação aos indivíduos não criativos,
no domínio da Conscienciosidade – faceta da
Competência (2.ª hipótese). Daqui se concluiu que as
diferenças encontradas entre os grupos ditos criativo e
não criativo, no domínio da Abertura à Experiência,
são devidas à influência das diferenças significativas
encontradas nas facetas: Estética e Ideias (prontidão
para apreciar ideias novas e gosto pela resolução de
quebra cabeças) – isto parece indicar que estas são características
diferenciadoras dos indivíduos criativos.
A sample made up of 68 subjects (ages between 18 and 55, 34 men and 34 women, education level between 4 and 21 years), approximately half of whom were involved in creative activities (arts or scientific research), was studied by the Revised NEO Personality Inventory (NEO PI-R), translated and tested for the Portuguese population. The purpose was to investigate whether to so-called «creative» subjects were more open to new experiences and had higher fantasy scores than the «non-creative» ones. The results show that the «creative» individuals were indeed more open to new experiences, but did not score higher than the «non-creative» ones in the Conscientiousness domain (Competence subdomain). It was concluded that the differences between the «creative» and «non-creative» groups regarding openness to new experiences are due to significant differences in the Aesthetic and Ideas subdomains (readiness to like new ideas and fondness for solving puzzles), which are possibly the differentiating characters in creative individuals.
A sample made up of 68 subjects (ages between 18 and 55, 34 men and 34 women, education level between 4 and 21 years), approximately half of whom were involved in creative activities (arts or scientific research), was studied by the Revised NEO Personality Inventory (NEO PI-R), translated and tested for the Portuguese population. The purpose was to investigate whether to so-called «creative» subjects were more open to new experiences and had higher fantasy scores than the «non-creative» ones. The results show that the «creative» individuals were indeed more open to new experiences, but did not score higher than the «non-creative» ones in the Conscientiousness domain (Competence subdomain). It was concluded that the differences between the «creative» and «non-creative» groups regarding openness to new experiences are due to significant differences in the Aesthetic and Ideas subdomains (readiness to like new ideas and fondness for solving puzzles), which are possibly the differentiating characters in creative individuals.
Description
Keywords
Investigadores Artistas plásticos Personalidade Criatividade Neo PI-R Researcheres Artists Personality Creativity
Citation
Análise Psicológica, 1(18), 53-58.
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada