Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
59.31 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A adesão às recomendações e prescrições médicas é
um dos problemas centrais na medicina da actualidade.
No tratamento das doenças crónicas pediátricas este
problema reveste-se de uma importância acrescida. Pelo
seu impacto na saúde dos utentes e na eficácia e
controlo de custos dos serviços, a não-adesão tem sido
um importante campo de investigação e aplicação da
psicologia da saúde.
Neste trabalho as autoras apresentam uma síntese
da evolução dos modelos psicológicos sobre adesão
médica, e da conceptualização do papel do psicólogo
nestas diferentes abordagens. E, a partir de um estudo
sobre as significações de mães de crianças com doença
cardíaca congénita, propõem uma leitura desenvolvimentista
das mesmas, e algumas sugestões para a intervenção
do psicólogo de pediatria como intermediário
na comunicação médico-família-criança, e como
facilitador de uma adesão mais autónoma e continuada.
ABSTRACT: Compliance with medical prescriptions and recommendations is one of the main problems in nowadays medicine. In the treatment of chronic pediatric illness this problem is even more important. Because of its impact on health and on cost control, the domain of noncompliance is an important field of research and intervention for health psychology. In this paper, the authors present a summary of the psychological models of medical compliance and of the psychologist's role on each model. We review the results of a study on the meanings expressed by mothers of children with congenital heart disease. And based on a developmental perspective of these meanings, we suggest some guidelines for the pediatric psychologist's intervention.
ABSTRACT: Compliance with medical prescriptions and recommendations is one of the main problems in nowadays medicine. In the treatment of chronic pediatric illness this problem is even more important. Because of its impact on health and on cost control, the domain of noncompliance is an important field of research and intervention for health psychology. In this paper, the authors present a summary of the psychological models of medical compliance and of the psychologist's role on each model. We review the results of a study on the meanings expressed by mothers of children with congenital heart disease. And based on a developmental perspective of these meanings, we suggest some guidelines for the pediatric psychologist's intervention.
Description
Keywords
Adesão pediátrica Doença crónica Psicólogo Desenvolvimento Autonomia Pediatric compliance Chronic disease Psychologist Development Autonomy
Pedagogical Context
Citation
Análise Psicológica XVII(3), 471-481
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada