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Publication

Psychological adjustment and language development of young children in residential care

dc.contributor.authorPereira, Joana Campos
dc.contributor.authorBarbosa-Ducharne, Maria
dc.contributor.authorDias, Pedro
dc.date.accessioned2023-01-12T15:56:22Z
dc.date.available2023-01-12T15:56:22Z
dc.date.issued2020-06
dc.description.abstractAbstract: In Portugal, 98% children under the age of three removed from their birth families are living in Residential Care (RC) centres. The early placement of children in RC can dramatically affect their development. This study aims to: identify the frequency of internalizing, externalizing and total problems, as well as the average number of words used by young children in RC; compare the frequency of these children’s problems and their vocabulary to a Portuguese normative sample that allowed for the validation and standardization of the ASEBA Battery in Portugal; analyse differences among the children in RC according to gender, preschool integration, presence of siblings in the same RC centre, and the size of the RC centre itself and explore the correlations between the adjustment measures and language development and sociodemographic variables. One hundred and sixteen Portuguese children (56.9% female) ranging from 0 to 71 months (under 6 years) participated in this study. Data were collected using the ASEBA Battery. Results showed that these children presented a higher level of vulnerability regarding psychological adjustment and language development, when compared to children living within families, especially those separated from their siblings and living in a context which was not able to provide enough contact with other children. These findings highlight the importance of adopting measures such as family foster care (instead of RC), especially at this age, in order to give these children the chance of living in a normative and family context.pt_PT
dc.description.abstractResumo: Em Portugal, 98% das crianças com menos de três anos de idade retiradas das suas famílias de nascimento vivem em casas de Acolhimento Residencial (AR). A colocação precoce de crianças em AR pode afetar drasticamente seu desenvolvimento. Este estudo tem como objetivo: identificar a frequência de Problemas de Internalização, Externalização e Total, bem como o número médio de palavras utilizadas por crianças em AR; comparar a frequência dos problemas e o vocabulário destas crianças com a amostra normativa da população portuguesa que permitiu a validação e a aferição da Bateria ASEBA em Portugal; analisar as diferenças entre as crianças em AR de acordo com o sexo, integração pré-escolar, presença de irmãos na mesma casa de AR e o tamanho da própria casa de AR e explorar as correlações entre as medidas de ajustamento psicológico e o desenvolvimento da linguagem e as variáveis sociodemográficas. Participaram neste estudo cento e dezasseis crianças portuguesas (56,9% do sexo feminino) com idades compreendidas entre os 0 e os 71 meses (menores de 6 anos). Os dados foram recolhidos através da bateria ASEBA. Os resultados mostraram que estas crianças apresentaram um maior nível de vulnerabilidade em relação ao ajustamento psicológico e ao desenvolvimento da linguagem, quando comparadas com as crianças que vivem com as suas famílias, principalmente aquelas separadas dos seus irmãos e que vivem num contexto fechado que não proporcione experiências de contacto com outras crianças externas ao AR. Estes resultados reforçam a importância de se privilegiar a medida do acolhimento familiar (ao invés do AR), particularmente nesta faixa etária, para que as crianças tenham oportunidade de se desenvolver num contexto familiar normativo.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationPereira, C., Barbosa-Ducharne, M. A., & Dias, P. (2020). Psychological adjustment and language development of young children in residential care. Análise Psicológica, 38(1), 75-86. https://doi.org/10.14417/ap.1731pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1731pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/8911
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relationThis work was supported by FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia [grant numbers PD/BD/114267/2016].pt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1731/pdfpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectPsychological adjustmentpt_PT
dc.subjectLanguage developmentpt_PT
dc.subjectASEBA Batterypt_PT
dc.subjectYoung childrenpt_PT
dc.subjectResidential carept_PT
dc.subjectAjustamento psicológicopt_PT
dc.subjectDesenvolvimento da linguagempt_PT
dc.subjectBateria ASEBApt_PT
dc.subjectCriançaspt_PT
dc.subjectAcolhimento residencialpt_PT
dc.titlePsychological adjustment and language development of young children in residential carept_PT
dc.title.alternativeAjustamento psicológico e desenvolvimento da linguagem de crianças em acolhimento residencialpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage86pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage75pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume38pt_PT
person.familyNameBarbosa-Ducharne
person.familyNameDias
person.givenNameMaria
person.givenNamePedro
person.identifier.ciencia-idEA10-5789-068D
person.identifier.ciencia-idF01F-06AB-2F6D
person.identifier.orcid0000-0003-1024-9603
person.identifier.orcid0000-0002-1936-5363
person.identifier.scopus-author-id55598299700
person.identifier.scopus-author-id12785852900
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationcf270396-ed27-41d2-b131-8b2717b2d516
relation.isAuthorOfPublication7c9140c6-d19d-4a60-9435-a94a18c6fbb5
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