Repository logo
 
Publication

Invented spelling intervention programmes : comparing explicit and implicit instructions

dc.contributor.authorAlmeida, Tiago
dc.contributor.authorSilva, C.
dc.contributor.authorRosa, João
dc.date.accessioned2022-06-15T10:53:57Z
dc.date.available2022-06-15T10:53:57Z
dc.date.issued2021-12
dc.description.abstractAbstract: This study aims to compare the effectiveness of two invented spelling intervention programs, one with explicit instruction of graph-phonetics matches and another based on questioning and reflection on the graph-phonetic correspondences (implicit instructions). Ninety pre-school children, whose invented spellings use conventional letters unconventionally to represent sounds, were allocated to three groups, two experimental and one control. All groups were equivalent in age, intelligence, letter knowledge, and phonological awareness. We manipulated the type of instructions (implicit vs. explicit) between the pre- and post-tests in two experimental groups where children participated in an intervention programme of invented spelling. Children who participated in the implicit intervention programme showed a significant improvement in the number of correct letters mobilized in their spelling and phonemic awareness compared with children of control and explicit instruction group. Children from explicit instruction group showed significant more improvements than the children from the control group. These results suggest that questioning and reflection applied to invented spelling programmes seems to enhance a more significant knowledge about the relations between the oral and written code.pt_PT
dc.description.abstractResumo: Este estudo tem como objetivo comparar a eficácia de dois programas de intervenção de escrita inventada, um com instrução explícita de correspondências grafo-fonéticas e outro baseado no questionamento e reflexão sobre as correspondências grafo-fonéticas (designadas como instruções implícitas). Noventa crianças em idade pré-escolar, cujas escritas inventadas não mobilizavam letras convencionais para representar os sons, foram distribuídas por três grupos, dois experimentais e um de controlo. Todos os grupos eram equivalentes na idade, inteligência, conhecimento de letras e consciência fonológica. Manipulámos o tipo de instruções (implícitas vs. explícitas) entre os pré e pós-testes nos dois grupos experimentais onde as crianças participaram num programa de intervenção de escrita inventada. As crianças que participaram no programa de intervenção implícita mostraram uma melhoria significativa no número de letras mobilizadas corretamente nas suas produções escritas e na consciência fonémica em comparação com as crianças dos grupos de controlo e com instrução explícita. As crianças do grupo de instrução explícita mostraram melhorias significativas relativamente às crianças do grupo de controlo. Estes resultados sugerem que o questionamento e a reflexão aplicados aos programas de escrita inventada parecem potenciar um conhecimento mais significativo sobre as relações entre o código oral e o escrito.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAlmeida, T., Silva, C., Rosa, J. (2021). Invented spelling intervention programmes: Comparing explicit and implicit instructions. Análise Psicológica, 39(2), 229-245. https://doi.org/10.14417/ap.1848pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1848pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/8692
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relationCIE – Centro de Investigação em Educação, ISPA – Instituto Universitário (UIDB/04853/2020), from the grant of Fundação para a Ciência e Tecnologia – FCTpt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/1848/pdfpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectExplicit instructionpt_PT
dc.subjectImplicit instructionpt_PT
dc.subjectInvented spellingpt_PT
dc.subjectInterventions programmespt_PT
dc.subjectPreschool childrenpt_PT
dc.subjectInstrução explícita
dc.subjectInstrução implícita
dc.subjectEscrita inventada
dc.subjectProgramas de intervenção
dc.subjectPré-escolar
dc.titleInvented spelling intervention programmes : comparing explicit and implicit instructionspt_PT
dc.title.alternativeProgramas de intervenção de escrita inventada : comparando instruções explícitas e implícitas
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage245pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage229pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume39pt_PT
person.familyNameAlmeida
person.familyNameSilva
person.givenNameTiago
person.givenNameAna Cristina
person.identifierhttps://scholar.google.pt/citations?hl=pt-PT&user=nEbwLVkAAAAJ
person.identifier.ciencia-id871B-812C-14A9
person.identifier.ciencia-idDB1B-6427-3C24
person.identifier.orcid0000-0002-3557-0623
person.identifier.orcid0000-0001-6238-2663
person.identifier.scopus-author-id25924238600
person.identifier.scopus-author-id55574531100
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication12bff6d0-5044-4649-8dab-9934cddda840
relation.isAuthorOfPublication816d8715-2ac2-4b4b-9685-1693694d6f02
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery816d8715-2ac2-4b4b-9685-1693694d6f02

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
v39n2a05-1848.pdf
Size:
184.04 KB
Format:
Adobe Portable Document Format