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Abstract(s)
De acordo com Leyens e colaboradores (2001), os indivíduos têm tendência para perceber o seu grupo como mais humano em comparação com os outros grupos, independentemente do estatuto do grupo. Este fenómeno é designado por efeito de infrahumanização. No entanto, Miranda e Gouveia-Pereira (2006) verificaram que, embora os adolescentes ciganos não infrahumanizem tal como os elementos de outros grupos, existem diferenças significativas na representação do que é unicamente humano, nomeadamente em relação à dimensão sentimentos, sobre a qual os participantes do grupo cigano não referiram nenhuma característica. No primeiro estudo, numa amostra de adolescentes ciganos, fomos verificar quais as emoções que estes participantes consideram como totalmente humanas (emoções secundárias) e como emoções que são partilhadas com outros animais (emoções primárias) tal como acontece com outros grupos (Demoulin et al., 2004; Paladino et al., 2002). No segundo estudo, utilizando como medida o Teste de Associação Implícita, confirmamos que este grupo infrahumaniza outro grupo de baixo estatuto (negros) através de sentimentos e emoções. Os resultados são discutidos de acordo com a teoria da infrahumanização emocional.
According to Leyens and colleagues (2001), individuals tend to perceive their group as more human compared to other groups, regardless of the status of the group. This phenomenon is called the effect of infrahumanization. However, Miranda and Gouveia-Pereira (2006) found that although young Roma do not infrahumanize the elements from other groups, there are significant differences in the representation of what is uniquely human, in particular feelings of the scale on which the Gypsy group participants did not report any feature. In the first study, a sample of young gypsies, we investigated which emotions the participants considered as fully human (secondary emotions) and which emotions they shared with other animals (primary emotions) as they share with other groups (Demoulin et al. , 2004, Paladino et al., 2002. In the second study, using the Implicit Association Test, it was confirmed that this group infrahumanizes another group of low status (black) through feelings and emotions. The results are discussed according to the theory of emotional infrahumanization.Keywords: infrahumanization, emotions, Gypsy.
According to Leyens and colleagues (2001), individuals tend to perceive their group as more human compared to other groups, regardless of the status of the group. This phenomenon is called the effect of infrahumanization. However, Miranda and Gouveia-Pereira (2006) found that although young Roma do not infrahumanize the elements from other groups, there are significant differences in the representation of what is uniquely human, in particular feelings of the scale on which the Gypsy group participants did not report any feature. In the first study, a sample of young gypsies, we investigated which emotions the participants considered as fully human (secondary emotions) and which emotions they shared with other animals (primary emotions) as they share with other groups (Demoulin et al. , 2004, Paladino et al., 2002. In the second study, using the Implicit Association Test, it was confirmed that this group infrahumanizes another group of low status (black) through feelings and emotions. The results are discussed according to the theory of emotional infrahumanization.Keywords: infrahumanization, emotions, Gypsy.
Description
Dissertação de Mestrado apresentada no Instituto Superior de Psicologia Aplicada para a obtenção do grau de mestre na especialidade de Psicologia Social e das Organizações
Keywords
Infrahumanização Emoções Ciganos Emotions Infrahumanization Gypsy