Advisor(s)
Abstract(s)
A atenção social, ou preferência social, é considerada um viés de atenção evidente às informações sociais, principalmente a estímulos como pessoas e rostos.
Existem alguns estudos de preferência por estímulos sociais vs. não-sociais com crianças neurotípicas e crianças com Perturbação do Espetro do Autismo (PEA), sendo esta caracterizada por défices na comunicação e no interesse social. Na maioria destes estudos, as crianças com PEA mostram maior preferência pelos estímulos não-sociais, contundo, a preferência das crianças com desenvolvimento típico parece variar.
Em todos esses estudos, os estímulos sociais apresentados foram estímulos sociais desconhecidos para os indivíduos. Esta preferência poderá variar caso os estímulos sociais sejam familiares para a criança, como o rosto da mãe ou do pai.
Dito isto, o presente estudo baseia-se numa tarefa realizada num tablet, recorrendo a alguns estímulos visuais, sociais (familiares e desconhecidos) e não-sociais. Este tem como principal objetivo verificar se existem diferenças na preferência por estímulos sociais vs. não-sociais de crianças, de dois grupos etários, e acima de tudo perceber se a familiaridade dos estímulos sociais tem influência nessa preferência. Neste estudo participaram 8 crianças dos 4 aos 6 anos e 10 crianças entre os 10 e os 12 anos.
Verificou-se que, no geral, as crianças preferiram os estímulos não-sociais aos estímulos sociais, sendo que quando os estímulos sociais eram familiares passaram a preferir estes últimos. Em relação à idade, as crianças mais novas mostraram maior preferência pelos estímulos sociais, familiares e desconhecidos, enquanto os mais velhos preferiram os estímulos não-sociais.
Social attention, or social preference, is considered an obvious attention bias to social information, especially to stimuli such as people and faces. There are some studies of preference for social stimuli vs. non-social with neurotypical children and children with Autism Spectrum Disorder (ASD), which is characterized by deficits in communication and social interest. In most of these studies, children with ASD show a greater preference for non-social stimuli, however, the preference of typically developing children seems to vary. In all these studies, the social stimuli presented were social stimuli unknown to the individuals. This preference may vary if the social stimuli are familiar to the child, such as the face of the mother or father. That said, the present study is based on a task performed on a tablet, using some visual, social (familiar and unknown) and non-social stimuli. This has as main objective to verify if there are differences in the preference for social vs. non-social stimuli, of children from two age groups, and above all to see if the familiarity of social stimuli has an influence on this preference. In this study participated 8 children between 4 and 6 years old and 10 children between 10 and 12 years old. It was found that, in general, children preferred non-social stimuli to social stimuli, and when social stimuli were familiar, they began to prefer the latter. Regarding age, younger children showed greater preference for s
Social attention, or social preference, is considered an obvious attention bias to social information, especially to stimuli such as people and faces. There are some studies of preference for social stimuli vs. non-social with neurotypical children and children with Autism Spectrum Disorder (ASD), which is characterized by deficits in communication and social interest. In most of these studies, children with ASD show a greater preference for non-social stimuli, however, the preference of typically developing children seems to vary. In all these studies, the social stimuli presented were social stimuli unknown to the individuals. This preference may vary if the social stimuli are familiar to the child, such as the face of the mother or father. That said, the present study is based on a task performed on a tablet, using some visual, social (familiar and unknown) and non-social stimuli. This has as main objective to verify if there are differences in the preference for social vs. non-social stimuli, of children from two age groups, and above all to see if the familiarity of social stimuli has an influence on this preference. In this study participated 8 children between 4 and 6 years old and 10 children between 10 and 12 years old. It was found that, in general, children preferred non-social stimuli to social stimuli, and when social stimuli were familiar, they began to prefer the latter. Regarding age, younger children showed greater preference for s
Description
Dissertação de Mestrado apresentada no ISPA – Instituto Universitário para obtenção de grau de Mestre em Neurociências Cognitivas e Comportamentais na especialidade de Ramo Aplicado.
Keywords
Estímulo social vs não social Preferência social Efeito da familiaridade Idade Social vs. non-social stimuli Social preference Effect of familiarity; Age