Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.38 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo tenta compreender e analisar o atraso
educativo português contemporâneo, relacionando-o
com a história dos dois últimos séculos, e criticando as
políticas educativas dos governos portugueses das duas
últimas décadas.
A conclusão é de que as políticas educativas actuais
têm tido resultados interessantes no que diz respeito a
expansão do Sistema Educativo, mas como a maioria
das políticas de inspiração neo-liberal, têm negligenciado
os aspectos da qualidade na educação e da promoção
da justiça social através desta. ------- ABSTRACT ------- This paper tries to understand and analyse the
present portuguese educational underdevelopment,
relate it with the history of the past two centuries, and
criticize the educational policies followed by the
portuguese governments of the last two decades.
The conclusion is that the policies foilowed by the
actual portuguese governements have some interesting
results concerning the expansion of the educational
provisions, but as most of the neo-liberal inspired
policies, neglect quality and the promotion of social
justice through education, contributing to the definition
of a dual education network related to the pupils social
origins.
Description
Keywords
Citation
Análise Psicológica, 11 (4), 591-607
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada