Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

The relationship of personality, study practice and learning environments on excelent engineering students

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
v33n1a07-953.pdf95.03 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Abstract: In the present study, a group of high-achieving students is characterized, and the relationship between personality traits, study practices and learning environments is explored. Thirty three engineering students with outstanding academic achievement were assessed using a mixed method approach, consisting of a semi-structured interview and two questionnaires: the NEO-PI-R (Portuguese version) and the Study Skills Scale. The resulting data indicates a convergence between qualitative and quantitative data, associating study practices with personality traits, namely consciousness and deep approach to learning and learning motivation. Participants also revealed to be work oriented, selfdisciplined, determined and highly involved with their academic work.
Resumo: O presente estudo pretende caracterizar um grupo de alunos de elevado rendimento académico e explorar a relação entre traços de personalidade, práticas de estudo e ambientes de aprendizagem. Participaram 33 alunos de engenharia com desempenhos elevados, utilizando-se uma metodologia mista que combinou uma entrevista semi-estruturada e dois questionários: O NEO-PI-R (versão portuguesa) e a Escala de Competências de Estudo. Os resultados obtidos apontam para uma convergência entre os dados qualitativos e quantitativos. As práticas de estudo surgem associadas aos traços de personalidade, verificando-se uma associação entre a conscienciosidade e a abordagem profunda e a motivação para a aprendizagem. Os participantes manifestam-se ainda orientados para o trabalho, auto-disciplinados, determinados e com um envolvimento profundo com o trabalho académico.

Description

Keywords

Academic excellence Personality Study practice Learning environment Excelência académica Personalidade Práticas de estudo Ambiente de aprendizagem

Citation

Monteiro, S., Almeida, Leandro, Cruz, J., & Franco, A. (2016). The relationship of personality, study practice and learning environments on excelent engineering students. Análise Psicológica, 33(1), 97-111. https://doi.org/10.14417/ap.953

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Edições ISPA

Altmetrics