Repository logo
 
Publication

Should my username be easy to read? The influence of username fluency in online person perception

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
dc.contributor.advisorSilva, Rita Rocha da
dc.contributor.authorNeves, Ana Carolina Ruas Reis Correia das
dc.date.accessioned2022-11-23T11:54:10Z
dc.date.available2022-11-23T11:54:10Z
dc.date.issued2022-09-06
dc.descriptionMaster's dissertation presented at ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, for the degree of Master in Social and Organizational Psychology.pt_PT
dc.description.abstractAtualmente, os ambientes digitais são fulcrais nas interações humanas, sendo geradas primeiras impressões dos outros mesmo com pouca informação. Nesta dissertação, abordamos como a fluência da informação (nomes fáceis vs. difíceis de pronunciar) que está disponível sobre uma pessoa e a natureza (social vs. profissional) das aplicações online onde as pessoas interagem afetam as primeiras impressões. E se diferentes traços de personalidade são afetados de forma diferente pelo contexto social vs. profissional no qual se gera a sua primeira impressão online. Utilizando o Instagram e o LinkedIn como contextos online, foi solicitado a um total de 212 voluntários portugueses que julgassem os perfis dos utilizadores em dois traços de personalidade (confiança e competência) e na intenção de interagir com as pessoas nos perfis. Globalmente, os resultados indicaram que os utilizadores do Instagram, utilizadores com nomes de utilizador fáceis de pronunciar e utilizadores masculinos foram considerados como tendo níveis mais elevados de confiança e competência. Os participantes também demostraram maior intenção de interagir com os perfis masculinos no LinkedIn. Contudo, nem os impactos da fluência, nem as diferenças na forma como a confiança e a competência foram avaliadas foram moderadas ou promovidas pelo contexto profissional vs. social online. Concluindo, a fluência promove benefícios independentemente do contexto online, o que se aplica a diferentes traços de personalidadept_PT
dc.description.abstractNowadays, digital environments are a critical component of human interactions and a context where first impressions are made with little information. In this dissertation, we address how the fluency of the information (easy- or difficult-to-pronounce names) that is available about a person, and the nature (social vs. professional) of online apps where people interact, affect first impressions generated online. We also study if the first impression of different personality traits are differently affected by the online social vs. professional contexts. Using Instagram (social) and LinkedIn (professional) as the online contexts, a total of 212 Portuguese volunteers were asked to judge user profiles in two personality traits (trustworthiness and competence) and questioned about their intention to interact with them. Overall, results indicated that Instagram users, users with easy-to-pronounce usernames and male users were perceived as having higher levels of trustworthiness and competence. Participants also showed higher intention to interact with male profiles on LinkedIn. Finally, the professional vs. social online contexts did not affect how differences in fluency impacted the generation of impressions of trustworthiness and competence. In conclusion, fluency yields benefits regardless of the app environment, and they apply to several traitspt_PT
dc.identifier.tid203083881pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/8832
dc.language.isoporpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectPronunciabilidade do nomept_PT
dc.subjectConfiançapt_PT
dc.subjectCompetênciapt_PT
dc.subjectContextos onlinept_PT
dc.subjectName pronounceabilitypt_PT
dc.subjectTrustworthinesspt_PT
dc.subjectCompetencept_PT
dc.subjectOnline contextspt_PT
dc.titleShould my username be easy to read? The influence of username fluency in online person perceptionpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.namePsicologiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
25768.pdf
Size:
1.43 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: