Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
202.5 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O modelo de assimilação é um modelo integrativo
que pode ser aplicado a qualquer tipo de setting
terapêutico para a descrição do processo de mudança.
A Escala de Assimilação de Experiências Problemáticas
(EAEP) descreve o processo de assimilação de
experiências problemáticas em terapia. Ainda que a
EAEP apresente uma sequência ordenada, estudos
demonstram que o processo de assimilação não é
contínuo; contrariamente, o processo parece seguir um
padrão de altos e baixos, com progressos seguidos de
retrocessos, particularmente em psicoterapias cognitivas.
Neste artigo, apresentamos uma análise dos
retrocessos no processo de uma cliente com um bom
prognóstico, Maria, em tratamento com terapia
linguística de avaliação. A amostra é composta por
105 retrocessos retirados da análise da assimilação de
Maria de três problemas principais. As razões para a
maioria dos retrocessos podem ser classificadas numa de
três categorias: a zona de desenvolvimento próximo, a
metáfora de equilíbrio e as linhas múltiplas. Cada uma
destas categorias pode ser compreendida como uma
consequência da estratégia cognitiva e ainda como
parte do processo da terapia cognitiva e não como um
desvio ou insucesso. Neste sentido, os retrocessos,
enquadrados no modelo de assimilação, reflectem
algumas das principais características da terapia
cognitiva. No entanto, não podemos excluir a possibilidade
dos retrocessos no desenvolvimento poderem
indicar uma perspectiva de insucesso e, como tal, os
terapeutas devem estar atentos e procurar solucioná-los.
The assimilation model is an integrative model that can be applied to any kind of therapeutic setting for describing the process of change. The Assimilation of Problematic Experiences Scale (APES) describes the process of assimilation of problematic experiences in therapy. Although the APES presents an orderly sequence, studies have shown that assimilation process is not smooth; instead it seems to follow a sawtoothed path, with advances followed by setbacks or reversals, particularly in cognitive psychotherapies. In this paper, we report an analysis of assimilation setbacks in the process of of a good-outcome client, María, treated with linguistic therapy of evaluation are analyzed. The sample is composed of 105 setbacks taken from analysis of María's assimilation of three main problems. The reasons for most of the setbacks could be classified in one of three categories: the zone of proximal development, the balance metaphor, and multiple strands. Each of these categories can be understood as a consequence of the cognitive strategy and thus part of the process of cognitive therapy rather than a deviation or failure. In this sense setbacks, framed in the assimilation model, reflect some of the main characteristics of cognitive therapy. Nevertheless, we could not exclude the possibility that setbacks could mark a prospective drop-out; therefore, therapists should pay attention and resolve them.
The assimilation model is an integrative model that can be applied to any kind of therapeutic setting for describing the process of change. The Assimilation of Problematic Experiences Scale (APES) describes the process of assimilation of problematic experiences in therapy. Although the APES presents an orderly sequence, studies have shown that assimilation process is not smooth; instead it seems to follow a sawtoothed path, with advances followed by setbacks or reversals, particularly in cognitive psychotherapies. In this paper, we report an analysis of assimilation setbacks in the process of of a good-outcome client, María, treated with linguistic therapy of evaluation are analyzed. The sample is composed of 105 setbacks taken from analysis of María's assimilation of three main problems. The reasons for most of the setbacks could be classified in one of three categories: the zone of proximal development, the balance metaphor, and multiple strands. Each of these categories can be understood as a consequence of the cognitive strategy and thus part of the process of cognitive therapy rather than a deviation or failure. In this sense setbacks, framed in the assimilation model, reflect some of the main characteristics of cognitive therapy. Nevertheless, we could not exclude the possibility that setbacks could mark a prospective drop-out; therefore, therapists should pay attention and resolve them.
Description
Keywords
EAEP Metáfora de equilíbrio Modelo de assimilação Retrocessos Terapia linguística de avaliação Zona de desenvolvimento próximo APPES Assimilation model Balance metaphor Linguistic therapy of evaluation Setbacks Zone of proximal development
Citation
Análise Psicológica, 27(2), 199-212.
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada