Repository logo
 
Publication

Invented spelling intervention programmes: Comparing explicit and implicit instructions

dc.contributor.authorAlmeida, Tiago
dc.contributor.authorSilva, Ana Cristina
dc.contributor.authorRosa, João
dc.date.accessioned2022-02-07T19:39:06Z
dc.date.available2022-02-07T19:39:06Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractThis study aims to compare the effectiveness of two invented spelling intervention programs, one with explicit instruction of graph-phonetics matches and another based on questioning and reflection on the graph-phonetic correspondences (implicit instructions). Ninety pre-school children, whose invented spellings use conventional letters unconventionally to represent sounds, were allocated to three groups, two experimental and one control. All groups were equivalent in age, intelligence, letter knowledge, and phonological awareness. We manipulated the type of instructions (implicit vs. explicit) between the pre- and post-tests in two experimental groups where children participated in an intervention programme of invented spelling. Children who participated in the implicit intervention programme showed a significant improvement in the number of correct letters mobilized in their spelling and phonemic awareness compared with children of control and explicit instruction group. Children from explicit instruction group showed significant more improvements than the children from the control group. These results suggest that questioning and reflection applied to invented spelling programmes seems to enhance a more significant knowledge about the relations between the oral and written code.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo tem como objetivo comparar a eficácia de dois programas de intervenção de escrita inventada, um com instrução explícita de correspondências grafo-fonéticas e outro baseado no questionamento e reflexão sobre as correspondências grafo-fonéticas (designadas como instruções implícitas). Noventa crianças em idade pré-escolar, cujas escritas inventadas não mobilizavam letras convencionais para representar os sons, foram distribuídas por três grupos, dois experimentais e um de controlo. Todos os grupos eram equivalentes na idade, inteligência, conhecimento de letras e consciência fonológica. Manipulámos o tipo de instruções (implícitas vs. explícitas) entre os pré e pós-testes nos dois grupos experimentais onde as crianças participaram num programa de intervenção de escrita inventada. As crianças que participaram no programa de intervenção implícita mostraram uma melhoria significativa no número de letras mobilizadas corretamente nas suas produções escritas e na consciência fonémica em comparação com as crianças dos grupos de controlo e com instrução explícita. As crianças do grupo de instrução explícita mostraram melhorias significativas relativamente às crianças do grupo de controlo. Estes resultados sugerem que o questionamento e a reflexão aplicados aos programas de escrita inventada parecem potenciar um conhecimento mais significativo sobre as relações entre o código oral e o escrito.pt_PT
dc.description.sponsorshipFundação para a Ciência e Tecnologia - FCTpt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAlmeida, T., Silva, C., & Rosa, J. (2021). Invented spelling intervention programmes: Comparing explicit and implicit instructions. Análise Psicológica, 39(2), 229–245. https://doi.org/10.14417/ap.1848pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1848pt_PT
dc.identifier.issn08708231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/8511
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherIspa Instituto Universitáriopt_PT
dc.relationCentre for Educational Research
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectExplicit instructionpt_PT
dc.subjectImplicit instructionpt_PT
dc.subjectInvented spellingpt_PT
dc.subjectInterventions programmespt_PT
dc.subjectPreschool childrenpt_PT
dc.subjectInstrução implícitapt_PT
dc.subjectInstrução explícitapt_PT
dc.subjectEscrita inventadapt_PT
dc.subjectProgramas de intervençãopt_PT
dc.subjectPré-escolarpt_PT
dc.titleInvented spelling intervention programmes: Comparing explicit and implicit instructionspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardTitleCentre for Educational Research
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/6817 - DCRRNI ID/UIDB%2F04853%2F2020/PT
oaire.citation.conferencePlacePortugalpt_PT
oaire.citation.endPage245pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage229pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume39pt_PT
oaire.fundingStream6817 - DCRRNI ID
person.familyNameAlmeida
person.familyNameSilva
person.familyNameFrias Rosa
person.givenNameTiago
person.givenNameAna Cristina
person.givenNameJoão
person.identifierhttps://scholar.google.pt/citations?hl=pt-PT&user=nEbwLVkAAAAJ
person.identifier.ciencia-id871B-812C-14A9
person.identifier.ciencia-idB419-1165-BC6B
person.identifier.orcid0000-0002-3557-0623
person.identifier.orcid0000-0001-6583-5832
person.identifier.orcid0000-0001-6328-9807
person.identifier.scopus-author-id25924238600
person.identifier.scopus-author-id57218438331
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication12bff6d0-5044-4649-8dab-9934cddda840
relation.isAuthorOfPublication11e0e2c9-0491-4ef7-b34b-50e35651c55c
relation.isAuthorOfPublication8e167bce-b015-48ce-bbd9-f50a698a1ef4
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery8e167bce-b015-48ce-bbd9-f50a698a1ef4
relation.isProjectOfPublication938a5ebe-646c-4b8d-acfe-ca2babc203fa
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscovery938a5ebe-646c-4b8d-acfe-ca2babc203fa

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Analise Psicologica 39(2).pdf
Size:
184.04 KB
Format:
Adobe Portable Document Format