Publication
Developmental predictors of mathematics achievement at the end of Year 1
dc.contributor.author | Martins, Sara | |
dc.contributor.author | Araújo, Carolina A. | |
dc.contributor.author | Fonseca, Marisa | |
dc.contributor.author | Baptista, Joana | |
dc.contributor.author | Martins, Carla | |
dc.date.accessioned | 2024-02-02T16:01:24Z | |
dc.date.available | 2024-02-02T16:01:24Z | |
dc.date.issued | 2023-12 | |
dc.description.abstract | Abstract: This study examined the predictive role of child cognitive, social, emotional, and behavioural dimensions assessed at the age of 4½, as well as of the traditional variables related to academic school readiness before the entry to primary school, on mathematics achievement at the end of Year 1. A sample of 58 Portuguese children and their parents participated in this longitudinal study. Initial correlations indicated significant associations between child intelligence quotient (IQ), inhibitory control, set-shifting, dysregulation profile, academic school readiness, and their subsequent performance in mathematics. A hierarchical regression analysis showed that inhibitory control at 4½ years significantly predicted mathematics achievement at the end of Year 1 over and above the effect of academic school readiness before entering primary school. These results add to the existing literature by highlighting the impact of child executive functioning assessed during the preschool years on subsequent mathematics performance in early school years. | pt_PT |
dc.description.abstract | Resumo: O presente estudo analisou o papel preditor das dimensões cognitivas, sociais, emocionais e comportamentais de crianças avaliadas aos 4 anos e meio de idade, bem como das variáveis tradicionalmente associadas à prontidão escolar académica antes da entrada no ensino primário, no desempenho da Matemática no final do 1.º ano. Participaram neste estudo longitudinal um total de 58 crianças Portuguesas e respetivos pais. As correlações iniciais demonstraram associações significativas entre o quociente de inteligência (QI) da criança, controlo inibitório, flexibilidade cognitiva, perfil de desregulação, prontidão escolar académica e o seu desempenho subsequente na Matemática. Através de uma análise de regressão hierárquica verificou-se que o controlo inibitório aos 4 anos e meio previu significativamente o desempenho na Matemática no final do 1.º ano, superando o efeito da prontidão escolar académica antes da entrada no ensino primário. Estes resultados contribuem para a literatura existente, salientando o impacto do funcionamento executivo da criança, avaliado durante a idade pré-escolar, no desempenho posterior na Matemática nos primeiros anos do ensino formal. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Martins, S., Araújo, C. A., Fonseca, M., Baptista, J., & Martins, C. (2023). Developmental predictors of mathematics achievement at the end of Year 1. Análise Psicológica, 41(2), 177-190. https://doi.org/10.14417/ap.2037 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.14417/ap.2037 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 0870-8231 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.12/9532 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Edições ISPA | pt_PT |
dc.relation | Supported by the Foundation for Science and Technology, under the reference PTDC/PSI-EDD/114527/2009. Partially conducted at CIPsi, School of Psychology, University of Minho, supported by FCT (UID/01662/2020) through the Portuguese State Budget | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/2037/pdf | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Preschool | pt_PT |
dc.subject | Executive functioning | pt_PT |
dc.subject | Academic school readiness | pt_PT |
dc.subject | Mathematics achievement | pt_PT |
dc.subject | Pré-escolar | pt_PT |
dc.subject | Funcionamento executivo | pt_PT |
dc.subject | Prontidão escolar académica | pt_PT |
dc.subject | Desempenho na matemática | pt_PT |
dc.title | Developmental predictors of mathematics achievement at the end of Year 1 | pt_PT |
dc.title.alternative | Preditores desenvolvimentais do desempenho na Matemática no final do 1.º ano | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.conferencePlace | Lisboa | pt_PT |
oaire.citation.endPage | 190 | pt_PT |
oaire.citation.issue | 2 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 177 | pt_PT |
oaire.citation.title | Análise Psicológica | pt_PT |
oaire.citation.volume | 41 | pt_PT |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |