Repository logo
 
Publication

Developmental predictors of mathematics achievement at the end of Year 1

dc.contributor.authorMartins, Sara
dc.contributor.authorAraújo, Carolina A.
dc.contributor.authorFonseca, Marisa
dc.contributor.authorBaptista, Joana
dc.contributor.authorMartins, Carla
dc.date.accessioned2024-02-02T16:01:24Z
dc.date.available2024-02-02T16:01:24Z
dc.date.issued2023-12
dc.description.abstractAbstract: This study examined the predictive role of child cognitive, social, emotional, and behavioural dimensions assessed at the age of 4½, as well as of the traditional variables related to academic school readiness before the entry to primary school, on mathematics achievement at the end of Year 1. A sample of 58 Portuguese children and their parents participated in this longitudinal study. Initial correlations indicated significant associations between child intelligence quotient (IQ), inhibitory control, set-shifting, dysregulation profile, academic school readiness, and their subsequent performance in mathematics. A hierarchical regression analysis showed that inhibitory control at 4½ years significantly predicted mathematics achievement at the end of Year 1 over and above the effect of academic school readiness before entering primary school. These results add to the existing literature by highlighting the impact of child executive functioning assessed during the preschool years on subsequent mathematics performance in early school years.pt_PT
dc.description.abstractResumo: O presente estudo analisou o papel preditor das dimensões cognitivas, sociais, emocionais e comportamentais de crianças avaliadas aos 4 anos e meio de idade, bem como das variáveis tradicionalmente associadas à prontidão escolar académica antes da entrada no ensino primário, no desempenho da Matemática no final do 1.º ano. Participaram neste estudo longitudinal um total de 58 crianças Portuguesas e respetivos pais. As correlações iniciais demonstraram associações significativas entre o quociente de inteligência (QI) da criança, controlo inibitório, flexibilidade cognitiva, perfil de desregulação, prontidão escolar académica e o seu desempenho subsequente na Matemática. Através de uma análise de regressão hierárquica verificou-se que o controlo inibitório aos 4 anos e meio previu significativamente o desempenho na Matemática no final do 1.º ano, superando o efeito da prontidão escolar académica antes da entrada no ensino primário. Estes resultados contribuem para a literatura existente, salientando o impacto do funcionamento executivo da criança, avaliado durante a idade pré-escolar, no desempenho posterior na Matemática nos primeiros anos do ensino formal.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMartins, S., Araújo, C. A., Fonseca, M., Baptista, J., & Martins, C. (2023). Developmental predictors of mathematics achievement at the end of Year 1. Análise Psicológica, 41(2), 177-190. https://doi.org/10.14417/ap.2037pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.2037pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/9532
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relationSupported by the Foundation for Science and Technology, under the reference PTDC/PSI-EDD/114527/2009. Partially conducted at CIPsi, School of Psychology, University of Minho, supported by FCT (UID/01662/2020) through the Portuguese State Budgetpt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/2037/pdfpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectPreschoolpt_PT
dc.subjectExecutive functioningpt_PT
dc.subjectAcademic school readinesspt_PT
dc.subjectMathematics achievementpt_PT
dc.subjectPré-escolarpt_PT
dc.subjectFuncionamento executivopt_PT
dc.subjectProntidão escolar académicapt_PT
dc.subjectDesempenho na matemáticapt_PT
dc.titleDevelopmental predictors of mathematics achievement at the end of Year 1pt_PT
dc.title.alternativePreditores desenvolvimentais do desempenho na Matemática no final do 1.º anopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage190pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage177pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume41pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
v41n2a03-2037.pdf
Size:
191.34 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
5 B
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: