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The application of a deliberate practice training in the improvement of students’ and in-training psychotherapists’ empathic skills

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Abstract(s)

Contrary to other professions, research suggests that psychotherapists do not improve their performance with experience. The application of Deliberate Practice into psychotherapeutic training has been suggested as one way to improve psychotherapists’ performance. Objective: Study 1: Compare the impact of a deliberate practice training and an expositive training (without feedback) on the empathic quality of undergraduates’ therapeutic responses to clinical simulation videos. Study 2: Follows the same objective as study 1, controlling for practice and individualized feedback effects, with experienced in-training therapists. Method: Study 1: Psychology undergraduates (N = 36) were randomly assigned to the Deliberate Practice or the Training As Usual conditions. They recorded empathic responses to two videos at three different time points, over the course of three weeks (once before having received any training and twice after the DP or TAU interventions). Study 2: This follows the same procedure as Study 1 but the sample consists of experienced in-training therapists (N = 11). To control feedback and practice effects, participants in both conditions received individualized feedback and responded to 6 videos. In both studies, blind raters evaluated the empathic quality of the responses using the Measure of Expressed Empathy (Watson, 1999). Results: Study 1: Undergraduate students in the DP condition improved their empathic responses compared to participants under the TAU condition. Additionally, they were the only group that improved over the two interventions. Study 2: When using a sample constituted by more experienced therapists and controlling for both practice and feedback effects, the effects of DP are inconclusive.
Contrariamente a outras profissões, os psicoterapeutas não melhoram a sua performance com a experiência. A aplicação prática deliberada à formação de psicoterapeutas tem sido proposta como uma ferramenta para melhorar a performance dos psicoterapeutas. Objetivo: Estudo 1: Comparar o impacto de uma formação de prática deliberada com uma formação teórica (sem feedback individualizado), na qualidade empática de respostas terapêuticas de estudantes de licenciatura. Estudo 2: Segue o mesmo objetivo do estudo 1 mas pretende controlar efeitos de prática e de feedback, em terapeutas com experiência clinica. Método: Estudo 1: Estudantes de licenciatura (N = 36) foram alocados, aleatoriamente, à condição de Prática Deliberada ou Formação Teórica e gravaram respostas empáticas a dois vídeos em 3 momentos diferentes (Uma vez antes de qualquer intervenção e duas vezes após a formação de prática deliberada ou teórica). Estudo 2: segue o mesmo procedimento do primeiro, mas a amostra é constituída por terapeutas com experiência clínica (N = 11) que respondem a 6 vídeos diferentes e ambas as condições recebem feedback individualizado. Avaliadores cegos cotaram a qualidade das respostas através da Measure of Expressed Empathy (Watson, 1999) em ambos os estudos. Resultados: Os participantes na condição de Prática Deliberada melhoraram a qualidade das suas respostas empáticas quando comparados com os participantes na condição de Treino Teórico e foram o único grupo a melhorar as respostas, após duas intervenções. Contudo, ao usar uma amostra constituída por terapeutas mais experientes e controlar os efeitos da prática e do feedback, os resultados tornam-se inconclusivos.

Description

Dissertação de Mestrado apresentada no ISPA – Instituto Universitário para obtenção de grau de Mestre na especialidade de Psicologia Clínica.

Keywords

Deliberate practice Randomized control Trial (RCT) Empathy Psychotherapist training Expertise Pratica deliberada Ensaio clinico aleatório Empatia Formação de psicoterapeutas Expertise

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