Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surgiu no âmbito da Prática do Ensino Supervisionada, incluída no Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, ministrado na Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich em parceria com o Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. Apresenta a abordagem ao tema “O Papel do Jogo na Aprendizagem da Matemática” que resultou de observações realizadas durante a prática pedagógica com uma turma de 3º ano.
De forma orientar esta investigação foi criada a seguinte questão de investigação: “De que forma o jogo contribui para a aprendizagem da matemática?”. Neste sentido, o objetivo deste relatório prende-se com a compreensão dos contributos do jogo como recurso pedagógico promotor de aprendizagens, bem como, perceber qual a perceção dos alunos relativamente a esta estratégia de aprendizagem. Com o intuito de apresentar respostas à questão levantada optei por uma metodologia de natureza qualitativa e foram utilizadas técnicas e instrumentos de recolha de dados, como a observação participante, grelhas de observação, questionários e atividades implementadas ao longo da prática supervisionada.
Foi possível concluir com o estudo realizado, que através da utilização do jogo é possível proporcionar um ambiente motivador e com significado para os alunos, que consequentemente permite a aquisição e assimilação de conteúdos matemáticos. Para além do desenvolvimento de aprendizagens, também permite o desenvolvimento de capacidades sociais como a cooperação, a entreajuda, o respeito e a partilha de ideias entre o grupo de pares. Aprendizagens fundamentais para a formação de cidadãos ativos e responsáveis.
ABSTRACT: The present report came within the scope of the supervised teaching practice, included on the Masters course of preschool education and primary school, ministered in Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich with a partnership with Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. It presents the theme “O papel do Jogo na Aprendizagem da Matemática” wich resulted from the observations made during the supervised teaching practise on a third year class. In a way to guide this investigation it was created the investigation question: “De que forma o jogo contribui para a aprendizagem da matemática?”. In this way, the objective of this report is based on the comprehension of the contributions from the game as a pedagogical resource, which promotes learning as well as understand the perception from the students relatively to this learning strategy. In order to present the answers to the issue raised, I chose a qualitative methodology and used techniques and tools for data collection, as the participant observation, observation grids, individual interviews and activities implemented on the supervised practice. It was possible to conclude from this study, that by using games, it is possible to provide a motivating environment with a meaning to the students, which consequently allows the acquisition and assimilation of mathematical contents. Beyond the learning development it also develops social capacities such as cooperation, mutual aid, respect and the share of ideas between the groups of pairs. Learnings that are fundamental to form active and responsible citizens.
ABSTRACT: The present report came within the scope of the supervised teaching practice, included on the Masters course of preschool education and primary school, ministered in Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich with a partnership with Instituto Universitário Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. It presents the theme “O papel do Jogo na Aprendizagem da Matemática” wich resulted from the observations made during the supervised teaching practise on a third year class. In a way to guide this investigation it was created the investigation question: “De que forma o jogo contribui para a aprendizagem da matemática?”. In this way, the objective of this report is based on the comprehension of the contributions from the game as a pedagogical resource, which promotes learning as well as understand the perception from the students relatively to this learning strategy. In order to present the answers to the issue raised, I chose a qualitative methodology and used techniques and tools for data collection, as the participant observation, observation grids, individual interviews and activities implemented on the supervised practice. It was possible to conclude from this study, that by using games, it is possible to provide a motivating environment with a meaning to the students, which consequently allows the acquisition and assimilation of mathematical contents. Beyond the learning development it also develops social capacities such as cooperation, mutual aid, respect and the share of ideas between the groups of pairs. Learnings that are fundamental to form active and responsible citizens.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada , apresentado no ISPA – Instituo Universitário/ESEI Maria Ulrich para obtenção de grau de Mestre em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Jogo Aprendizagem Matemática Game Learning Mathematic