Publication
Depressive symptoms and self-criticism : the mediating role of self-regulation and the moderating role of non-suicidal self-injury
dc.contributor.author | Gonçalves, Sónia | |
dc.contributor.author | Moreira, C. S. | |
dc.contributor.author | Machado, B. C. | |
dc.contributor.author | Fernandes, Susana | |
dc.contributor.author | Silva, Jéssica | |
dc.date.accessioned | 2024-09-13T14:36:39Z | |
dc.date.available | 2024-09-13T14:36:39Z | |
dc.date.issued | 2024-06 | |
dc.description.abstract | Abstract: Introduction: Non-suicidal self-injury (NSSI) is common among college students and is best understood as a self-soothing method for dealing with aversive emotional states. Aims: To analyse the pathway that sustains the association between NSSI, depressive symptomatology, emotion dysregulation and self-criticism in college students. Method: Three hundred eighty-five students (85.2% females) between 18 and 35 years old (M=20.71;SD=2.80) were evaluated. Results: In the non-NSSI and past-NSSI groups, higher depression increases self-criticism without impairing emotional regulation, a result that was not observed in the current-NSSI group. Therefore, emotion regulation mediated the relationship between depression and self-criticism, but only for the participants with current NSSI. Discussion: NSSI constitute a public health problem during college years. Overall, depressive symptomatology, emotional dysregulation, and self-criticism seem to contribute to a risk profile for the presence and maintenance of NSSI, thus being important for prevention, identification, and clinical intervention on university campuses. | pt_PT |
dc.description.abstract | Resumo: Introdução: Os comportamentos autolesivos são comuns entre estudantes universitários e são melhor compreendidos como um método autoapaziguador para lidar com estados emocionais aversivos. Objetivos: Analisar a relação que sustenta a associação entre os comportamentos autolesivos, a sintomatologia depressiva, a desregulação emocional e a autocrítica em estudantes universitários. Método: Foram avaliados 385 estudantes (85.2% do sexo feminino) entre 18 e 35 anos (M=20.71;DP=2.80). Resultados: Nos grupos sem história de comportamentos autolesivos e com história anterior de comportamentos autolesivos, maior sintomatologia depressiva aumentou a autocrítica sem prejudicar a regulação emocional, resultado que não foi observado no grupo com história atual de comportamentos autolesivos. Isto é, a regulação emocional mediou a relação entre a sintomatologia depressiva e a autocrítica, mas apenas para os participantes com comportamentos autolesivos no último ano. Discussão: Os comportamentos autolesivos constituem um problema de saúde pública entre os estudantes universitários. Globalmente, a sintomatologia depressiva, a desregulação emocional e a autocrítica parecem contribuir para um perfil de risco para a presença e manutenção destes comportamentos, sendo assim importantes para a prevenção, identificação e intervenção clínica nos campi universitários. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Gonçalves, S., Moreira, C., Machado, B., Fernandes, S., & Silva, J. (2024). Depressive symptoms and self-criticism: The mediating role of self-regulation and the moderating role of non-suicidal self-injury. Análise Psicológica, 42(1), 23-33. https://doi.org/10.14417/ap.2048 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.14417/ap.2048 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 0870-8231 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.12/9935 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Edições ISPA | pt_PT |
dc.relation | This study was supported by the Foundation for Science and Technology (FCT) through the Portuguese State Budget (Ref.: UIDB/PSI/01662/2020). | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/2048/pdf | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Non-suicidal self-injurious | pt_PT |
dc.subject | College students | pt_PT |
dc.subject | Depressive symptomatology | pt_PT |
dc.subject | Emotion dysregulation | pt_PT |
dc.subject | Self-criticism | pt_PT |
dc.subject | Comportamentos autolesivos | pt_PT |
dc.subject | Estudantes universitários | pt_PT |
dc.subject | Sintomatologia depressiva | pt_PT |
dc.subject | Desregulação emocional | pt_PT |
dc.subject | Autocrítica | pt_PT |
dc.title | Depressive symptoms and self-criticism : the mediating role of self-regulation and the moderating role of non-suicidal self-injury | pt_PT |
dc.title.alternative | Sintomas depressivos e autocrítica : o efeito mediador da autorregulação e moderador dos comportamentos autolesivos | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.conferencePlace | Lisboa | pt_PT |
oaire.citation.endPage | 33 | pt_PT |
oaire.citation.issue | 1 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 23 | pt_PT |
oaire.citation.title | Análise Psicológica | pt_PT |
oaire.citation.volume | 42 | pt_PT |
person.familyName | Gonçalves | |
person.familyName | Moreira | |
person.familyName | Freire de Brito Cesar Machado Levy Osório | |
person.givenName | Sónia | |
person.givenName | Célia Sofia | |
person.givenName | Bárbara | |
person.identifier | N-8904-2013 | |
person.identifier.ciencia-id | 611C-5E43-59A7 | |
person.identifier.ciencia-id | 7610-A0A5-83CE | |
person.identifier.ciencia-id | D214-E1FF-38C8 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-1047-1503 | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-5602-7171 | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-7004-5410 | |
person.identifier.scopus-author-id | 55407618200 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | e254c2a5-5fde-49fc-b229-3023022dd905 | |
relation.isAuthorOfPublication | f898a649-4f7a-4b94-bf7d-36df78f52fc2 | |
relation.isAuthorOfPublication | 27637e39-4e8c-464c-a24d-7e928948d881 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 27637e39-4e8c-464c-a24d-7e928948d881 |