Repository logo
 
Publication

Psychometric properties of the Portuguese version of the Achievement Emotions Questionnaire for Elementary School

dc.contributor.authorSanches, Cristina
dc.contributor.authorMonteiro, V.
dc.contributor.authorMata, Lourdes
dc.contributor.authorSantos, Natalie
dc.contributor.authorGomes, Marta
dc.date.accessioned2020-06-19T16:28:43Z
dc.date.available2020-06-19T16:28:43Z
dc.date.issued2020-06
dc.description.abstractAbstract: The main purposes of the current research were to translate and adapt the Achievement Emotions Questionnaire – Elementary School (AEQ-ES) into Portuguese and to analyze its psychometric properties. A sample of 350 Portuguese third and fourth graders (aged 7 to 12 years) completed the Portuguese version of the AEQ-ES (AEQ-ES-P). As does the original version, the AEQ-ES-P measures students’ enjoyment, boredom, and anxiety toward mathematics in three academic settings: attending class, doing homework, and taking tests. Confirmatory factor analysis corroborated the hierarchical structure of the AEQ-ES-P, which was also invariant across gender and grades. The instrument also showed good reliability and temporal stability. Significant correlations were found in the expected direction between enjoyment, anxiety, and boredom, as well as between these emotions, students’ perceptions of competence, and intrinsic motivation toward mathematics, thus supporting the internal and external validity of the questionnaire. These results indicate that the AEQ-ES-P presents good psychometric properties and is suitable to measure the achievement emotions of Portuguese elementary-school children of the third and fourth grades in the domain of mathematics.pt_PT
dc.description.abstractResumo: Os principais objetivos do corrente estudo consistiram na tradução e adaptação do Achievement Emotions Questionnaire – Elementary School (AEQ-ES) para Português e na análise das suas propriedades psicométricas. Uma amostra de 350 alunos portugueses do terceiro e quarto ano de escolaridade (com idades compreendidas entre os 7 e os 12 anos) completou a versão portuguesa do AEQ-ES (AEQ-ES-P). Tal como a versão original, o AEQ-ES-P mede o prazer, o aborrecimento e a ansiedade dos alunos em relação à matemática em três contextos académicos: assistir a aulas, fazer os trabalhos de casa e fazer testes. A análise fatorial confirmatória corroborou a estrutura hierárquica do AEQ-ES-P, que também se mostrou invariante entre géneros e anos de escolaridade. O instrumento mostrou também boa fiabilidade e estabilidade temporal. Foram encontradas correlações significativas na direção esperada entre o prazer, a ansiedade e o aborrecimento, bem como entre essas emoções, as perceções de competência dos alunos e a sua motivação intrínseca para a matemática, apoiando assim a validade interna e externa do questionário. Estes resultados indicam que o AEQ-ES-P apresenta boas propriedades psicométricas e é adequado para medir as emoções de realização de crianças portuguesas do terceiro e do quarto ano de escolaridade no domínio da matemática.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSanches, C. Monteiro, V., Mata, L., Santos, N., & Gomes, M. (2020). Psychometric properties of the Portuguese version of the Achievement Emotions Questionnaire for Elementary School. Análise Psicológica, 38(1), 127-139. https://doi.org/10.14417/ap.1671pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1671pt_PT
dc.identifier.issn1646-6020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/7657
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/issue/view/129pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectAchievement emotionspt_PT
dc.subjectAnxietypt_PT
dc.subjectBoredompt_PT
dc.subjectEnjoymentpt_PT
dc.subjectElementary studentspt_PT
dc.subjectEmoções de realizaçãopt_PT
dc.subjectAnsiedadept_PT
dc.subjectAborrecimentopt_PT
dc.subjectPrazerpt_PT
dc.subjectAlunos do 1º ciclopt_PT
dc.titlePsychometric properties of the Portuguese version of the Achievement Emotions Questionnaire for Elementary Schoolpt_PT
dc.title.alternativePropriedades psicométricas da versão portuguesa do Achievement Emotions Questionnaire para o 1º ciclopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage139pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage127pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume38pt_PT
person.familyNameSanches
person.familyNameMartinho
person.familyNameMata
person.familyNamede Nóbrega dos Santos
person.familyNameGomes
person.givenNameCristina
person.givenNameVera
person.givenNameLourdes
person.givenNameNatalie
person.givenNameMarta
person.identifier438346
person.identifier.ciencia-id7D1B-2801-98DC
person.identifier.ciencia-idF814-F2AA-F37F
person.identifier.ciencia-idBE1A-8E3B-2BD0
person.identifier.ciencia-idA017-4037-3354
person.identifier.orcid0000-0003-2102-6552
person.identifier.orcid0000-0002-4250-7040
person.identifier.orcid0000-0001-8645-246X
person.identifier.orcid0000-0002-4973-9311
person.identifier.orcid0000-0002-7014-4865
person.identifier.scopus-author-id55371217000
person.identifier.scopus-author-id55257840200
person.identifier.scopus-author-id38862217100
person.identifier.scopus-author-id56970646900
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationadebbde6-007c-46c5-96e8-4e1af13bcf3f
relation.isAuthorOfPublication26a3b6f1-8e7f-4cf0-a363-4081f512ed2c
relation.isAuthorOfPublication30f9d003-711c-4147-ba21-d8cb6303f85c
relation.isAuthorOfPublicationbf99ab78-dc45-44ee-9a4e-2a35fd7286a0
relation.isAuthorOfPublicationdbe34fa1-8b38-4ce1-b79b-71fa1886be24
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery26a3b6f1-8e7f-4cf0-a363-4081f512ed2c

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
AP_38(1)_127.pdf
Size:
545.73 KB
Format:
Adobe Portable Document Format