Repository logo
 
Publication

Respect and sympathy in Portuguese preschoolers and middle-school children

dc.contributor.authorCosta Martins, Mariana
dc.contributor.authorCardoso, Evlyne Martins
dc.contributor.authorPires, E.
dc.contributor.authorFernandes, M.
dc.contributor.authorFernandes, C.
dc.contributor.authorMalti, Tina
dc.contributor.authorVeríssimo, Manuela
dc.date.accessioned2024-09-13T16:34:04Z
dc.date.available2024-09-13T16:34:04Z
dc.date.issued2024-06
dc.description.abstractAbstract: Recent research has revealed theorical and empirical links between respect and socioemotional outcomes such as moral emotions and prosociality, as well as negative associations with aggression. The ability to sympathize, feel concern, and be aware of other’s states has also been hypothesized to influence how children conceptualize respect and evaluate behaviors as worthy of respect. The development of respect derives from the ability to recognize others as individuals with unique needs, feelings, and desires. Similarly, like respect, sympathy has also been associated with more altruistic and kinder interactions. The present study aims to explore the link between these two socioemotional constructs – respect and sympathy – while considering possible cultural nuances. Fifty-three children answered the Respect Interview which delved into their conceptualizations, evaluations, and reasonings behind respect (the concept, expressions, and examples of feeling respect from others), and the Sympathy Scale. Parents also reported on their children’s sympathy and sociodemographic data. A positive effect between sympathy and respect was only partially confirmed. Sympathy revealed a positive effect on prosocial conceptualizations of respect (χ2=3.85, p<.05;b=.90). In contrast, children who used authority themes to define expressions of respect, were less sympathetic [t(51)=-1.86, p<.05]. Sociodemographic differences were considered and discussed when analysing both variables. Our results are in line with previous literature and contribute to knowledge in this field by replicating the study in a different culture and age range.pt_PT
dc.description.abstractRespeito e simpatia em crianças portuguesas do pré-escolar e do 1º ciclo do ensino básico Resumo: Investigações recentes têm revelado ligações teóricas e empíricas entre o respeito e aspetos socio-emocionais, tais como as emoções morais, a pró-socialidade, bem como, associações negativas com a agressão. A capacidade de simpatizar, de sentir preocupação e de estar consciente das circunstâncias e dos estados do outro, também tem sido considerada um potencial influenciador na forma como as crianças conceptualizam o respeito e avaliam os comportamentos enquanto dignos de respeito. O desenvolvimento do respeito deriva da capacidade de reconhecer o outro como indivíduo com necessidades, sentimentos e desejos únicos. Do mesmo modo, tal como o respeito, a simpatia também tem sido associada a interações mais altruístas e mais amáveis. O presente estudo tem como objetivo explorar a ligação entre estes dois construtos socio-emocionais – respeito e simpatia – tendo em conta possíveis nuances culturais. Cinquenta e três crianças responderam à Entrevista sobre o Respeito, que se debruçava sobre as suas conceptualizações, avaliações e raciocínios subjacentes ao respeito (o conceito, as expressões e os exemplos de sentimentos de respeito por parte dos outros), e à Escala de Simpatia. Os pais também reportaram sobre a simpatia e os dados sociodemográficos dos seus filhos. O efeito positivo entre a simpatia e o respeito só foi parcialmente confirmado. A simpatia revelou um efeito positivo nas conceptualizações pró-sociais do respeito (χ2=3,85, p<.05;b=.90). Em contrapartida, as crianças que utilizaram temas de autoridade para definir expressões de respeito foram menos simpáticas [t(51)=-1,86, p<.05]. As diferenças sociodemográficas foram consideradas e discutidas aquando da análise de ambas as variáveis. Os nossos resultados estão de acordo com a literatura anterior e contribuem para o conhecimento neste domínio ao replicar o estudo numa cultura e numa faixa etária diferentes.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMartins, M. C., Cardoso, E. M., Pires, E., Fernandes, M., Fernandes, C., Malti, T., & Veríssimo, M. (2024). Respect and sympathy in Portuguese preschoolers and middle-school children. Análise Psicológica, 42(1), 93-105. https://doi.org/10.14417/ap.2106pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.2106pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/9943
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relationThe preparation of this article was supported in part by grants from the Portuguese Foundation for Science and Technology (UIDB/04810/2020, SFRH/BD/08093/2021).pt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/2106/pdfpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectRespectpt_PT
dc.subjectSympathypt_PT
dc.subjectMoral emotionspt_PT
dc.subjectSocio-emotional developmentpt_PT
dc.subjectRespeitopt_PT
dc.subjectSimpatiapt_PT
dc.subjectEmoções moraispt_PT
dc.subjectDesenvolvimento socio-emocionalpt_PT
dc.titleRespect and sympathy in Portuguese preschoolers and middle-school childrenpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage105pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage93pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume42pt_PT
person.familyNameGinja da Costa Martins
person.familyNamePires
person.familyNameOrnelas Fernandes
person.familyNameFernandes
person.familyNameMalti
person.familyNameVerissimo
person.givenNameMariana
person.givenNameEva
person.givenNameMarilia
person.givenNameCarla
person.givenNameTina
person.givenNameManuela
person.identifier2517-BA41-F0D8
person.identifier.ciencia-idA411-53DD-17B4
person.identifier.ciencia-id451B-C46E-950B
person.identifier.ciencia-id791A-5E1A-FAB4
person.identifier.ciencia-id2517-BA41-F0D8
person.identifier.ciencia-id0016-2AAD-AC24
person.identifier.orcid0000-0003-2455-4588
person.identifier.orcid0009-0001-2953-8117
person.identifier.orcid0000-0002-5023-0643
person.identifier.orcid0000-0001-8259-6829
person.identifier.orcid0000-0001-8241-1230
person.identifier.orcid0000-0003-4356-5696
person.identifier.ridH-7775-2013
person.identifier.scopus-author-id53877017000
person.identifier.scopus-author-id14323784700
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationb6024349-7c77-48b6-b4d5-910d70646a92
relation.isAuthorOfPublicationaab8cc38-4ddb-4c7c-b916-f2398b3ead69
relation.isAuthorOfPublicationa087dc21-f14e-4948-a2ac-34e529e5a248
relation.isAuthorOfPublicatione950eaac-b5a1-4366-9cd0-9f8beb5cc922
relation.isAuthorOfPublication301a8b5f-95e4-4f6e-90b6-a8d682d78f06
relation.isAuthorOfPublication2a7ddb2a-ae95-4636-bdf9-a27ea98ef37b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery2a7ddb2a-ae95-4636-bdf9-a27ea98ef37b

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
v42n1a07-2106.pdf
Size:
13.42 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
5 B
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: