Repository logo
 
Publication

Aesthetic development in children, adolescents and young adults

dc.contributor.authorRocha, T. Almeida
dc.contributor.authorPeixoto, Francisco
dc.contributor.authorJesus, S. N.
dc.date.accessioned2020-06-19T11:26:20Z
dc.date.available2020-06-19T11:26:20Z
dc.date.issued2020-06
dc.description.abstractAbstract: This paper focuses on aesthetic development in children, adolescents and young adults at a theoretical and empirical level. The most relevant theories in the area of aesthetic development are mentioned. The main goal of the study was to test Parsons’ theory, in an empirical and precise way, characterizing how aesthetic appreciation is developed. In terms of principal methodological assumptions there are two theoretical positions in current research into aesthetic development, those of Housen and Parsons. Parsons’ approach has been proven to be more effective when adapted to younger age groups (children). The empirical research undertaken in this paper uses his interview to understand the level of aesthetic development of 100 participants, divided into 5 age groups (from 4-5 years old, to 18-20 years old). Results of these individual interviews offer direct support to the idea that aesthetic develops naturally and is positively correlated to age. In addition to the findings on aesthetic development, data backs up the progressive descentration that underlies Parsons’ assertion that aesthetic stages depend “on our increasing ability to take on the points of view of others”.pt_PT
dc.description.abstractResumo: Este artigo foca-se no desenvolvimento estético de crianças, adolescentes e adultos jovens, a um nível teórico e empírico. As teorias mais relevantes no domínio do desenvolvimento estético são mencionadas. O principal objetivo do estudo foi testar a teoria de Parsons, de maneira empírica e precisa, caracterizando como a apreciação estética é desenvolvida. Em termos dos principais pressupostos metodológicos, existem duas posições teóricas na pesquisa atual sobre desenvolvimento estético, as de Housen e Parsons. A abordagem de Parsons demonstrou ser mais eficaz quando adaptada a faixas etárias mais jovens (crianças). A pesquisa empírica realizada neste artigo utilizou a sua entrevista para entender o nível de desenvolvimento estético de 100 participantes, divididos em 5 faixas etárias (de 4-5 anos a 18-20 anos). Os resultados dessas entrevistas individuais suportam a ideia de que a estética se desenvolve naturalmente e se correlaciona positivamente com a idade. Além das descobertas sobre o desenvolvimento estético, os dados confirmam a ideia de descentração progressiva, sublinhada na afirmação de Parsons de que os estágios estéticos dependem “da nossa capacidade crescente de assumir os pontos de vista dos outros”.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRocha, T. A., Peixoto, F., & Jesus, S. N. (2020). Aesthetic development in children, adolescents and young adults. Análise Psicológica, 38(1), 1-13. https://doi.org/10.14417/ap.1657pt_PT
dc.identifier.doi10.14417/ap.1657pt_PT
dc.identifier.issn1646-6020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/7650
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEdições ISPApt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/issue/view/129pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectAesthetic developmentpt_PT
dc.subjectAesthetic experiencept_PT
dc.subjectArtspt_PT
dc.subjectDevelopmental psychologypt_PT
dc.subjectPaintingpt_PT
dc.subjectArtespt_PT
dc.subjectDesenvolvimento estéticopt_PT
dc.subjectExperiência estéticapt_PT
dc.subjectPsicologia do desenvolvimentopt_PT
dc.subjectPinturapt_PT
dc.titleAesthetic development in children, adolescents and young adultspt_PT
dc.title.alternativeDesenvolvimento estético em crianças, adolescentes e adultos jovenspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage13pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume38pt_PT
person.familyNameAlmeida Rocha
person.familyNamePeixoto
person.familyNameNeves de Jesus
person.givenNameTeresa
person.givenNameFrancisco
person.givenNameSaúl
person.identifier347584
person.identifier.ciencia-id9D1C-45A1-CB30
person.identifier.ciencia-id081A-0164-EFAB
person.identifier.ciencia-id9A12-2DA2-4C0F
person.identifier.orcid0000-0002-4037-5996
person.identifier.orcid0000-0001-7193-2284
person.identifier.orcid0000-0003-2019-1011
person.identifier.ridM-4348-2013
person.identifier.scopus-author-id57203935600
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationa7fa048b-9a75-4df0-b074-67ade0fc4ac8
relation.isAuthorOfPublication65b8cd2c-7f5b-4e9e-a449-2dbe238390d5
relation.isAuthorOfPublicationdee3bfa5-242c-4682-a8ca-0bd3c16fc05a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery65b8cd2c-7f5b-4e9e-a449-2dbe238390d5

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
AP_38(1)_001.pdf
Size:
613.39 KB
Format:
Adobe Portable Document Format