Repository logo
 
Publication

The impact of a writing programme on reading acquisition of at risk first grade children

dc.contributor.authorSalvador, Liliana Ferreira dos Santos
dc.contributor.authorMartins, Margarida
dc.date.accessioned2018-11-14T16:10:40Z
dc.date.available2018-11-14T16:10:40Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractABSTRACT: Our aim was to assess the impact of a writing programme on the reading acquisition of first graders considered at-risk of developing reading difficulties. Eighteen children from six classrooms of three primary schools attended this programme. Their results on literacy tests at the end of the first trimester were very low when compared to those of the remaining 91 children attending the same classrooms. This programme, based on a socio-constructive approach, had 12 sessions. In each session, children were asked to discuss the writing of words and sentences until they reached an agreement. The adult's role was to guide and question children along their process of discovery and reflection. The dynamics that occurred during the sessions and the adult’s help (scaffolding) were characterized. At the end of the programme, children who underwent the intervention reached similar reading results as the remaining children in the classrooms.pt_PT
dc.description.abstractNuestro objetivo fue evaluar el impacto de un programa de escritura en el aprendizaje de la lectura de niños de primer grado considerados en riesgo de desarrollar dificultades de lectura. Dieciocho niños de seis clases de tres escuelas de Educación Primaria asistieron al programa. Sus resultados en pruebas de alfabetización al final del primer trimestre fueron muy bajos en comparación con los otros 91 niños de las mismas clases. Este programa, con un enfoque socio33 constructivista, tuvo 12 sesiones. En cada sesión los niños debatieran sobre la escritura de palabras y oraciones. El papel del adulto era guiar y cuestionar a los niños a lo largo de su proceso de descubrimiento y reflexión. Se analizaron las dinámicas que ocurrieron durante las sesiones y las ayudas del adulto (andamiaje). Al final del programa, los niños que asistieron al programa alcanzaron resultados de lectura similares a los otros niños de las mismas clases.pt_PT
dc.description.abstractResumo: O nosso objetivo foi avaliar o impacto de um programa de escrita na aprendizagem da leitura de crianças do 1º ano de escolaridade em risco de desenvolver dificuldades de leitura. Dezoito crianças de seis turmas de três escolas de 1º ciclo participaram neste programa. Os seus resultados em testes de literacia no final do primeiro trimestre eram muito baixos quando comparados com os das restantes 91 crianças dessas turmas. Este programa, baseado numa perspectiva socio-construtivista, teve 12 sessões. Em cada uma, foi pedido às crianças que discutissem a escrita de palavras e de frases. O papel do adulto foi o de guiar e questionar as crianças ao longo do processo de descoberta e de reflexão. Analisámos as 50 dinâmicas ocorridas durante as sessões assim como as ajudas do adulto (scaffolding). No final do programa, as crianças que passaram pela intervenção atingiram resultados semelhantes em leitura aos das restantes crianças das turmas.pt_PT
dc.description.sponsorshipFundação para a Ciência e a Tecnologia - FCTpt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionpt_PT
dc.identifier.citationBellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature (BJTLLL), 11(2), 74-90pt_PT
dc.identifier.issn2013-6196
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/6720
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversitat Autònoma de Barcelonapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectReadingpt_PT
dc.subjectLearningpt_PT
dc.subjectWriting programmept_PT
dc.subjectScaffoldingpt_PT
dc.subjectLecturapt_PT
dc.subjectAprendizajept_PT
dc.subjectPrograma de escriturapt_PT
dc.subjectAndamiajept_PT
dc.subjectLeiturapt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectPrograma de escritapt_PT
dc.subjectScaffoldingpt_PT
dc.titleThe impact of a writing programme on reading acquisition of at risk first grade childrenpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/SFRH/SFRH%2FBD%2F90452%2F2012/PT
oaire.citation.conferencePlaceBarcelonapt_PT
oaire.citation.endPage90pt_PT
oaire.citation.issue25pt_PT
oaire.citation.startPage74pt_PT
oaire.citation.titleBellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literaturept_PT
oaire.fundingStreamSFRH
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isProjectOfPublicationad15667f-c710-4d3f-baa9-568fa08a0f22
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscoveryad15667f-c710-4d3f-baa9-568fa08a0f22

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature.pdf
Size:
240.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: