Loading...
Research Project
Untitled
Funder
Authors
Publications
Escrita inventada e aquisição da leitura em crianças de idade pré-escolar
Publication . Martins, Margarida Alves; Albuquerque, Ana; Salvador, Liliana Ferreira dos Santos; Silva, Ana Cristina
Vários investigadores mostraram que actividades de escrita inventada com crianças em idade pré-escolar contribuem para a aquisição da literacia, tendo um impacto positivo na evolução da sua escrita e consciência fonológica. O nosso objectivo foi avaliar o impacto de um programa de escrita inventada na aquisição da leitura. Participaram 60 crianças Portuguesas de 5 anos que não sabiam ler nem escrever. Foram aleatoriamente divididas em dois grupos, experimental e controlo, equivalentes quanto às letras conhecidas, consciência fonológica e inteligência. O grupo experimental participou num programa de escrita inventada e o grupo de controlo num programa de leitura de histórias. A leitura de palavras foi avaliada num pré-teste, pós-teste e pós-teste postergado. O grupo experimental teve resultados superiores nos dois pós-testes.
Invented spelling activities in small groups and early spelling and reading
Publication . Martins, Margarida Alves; Salvador, Liliana Ferreira dos Santos; Albuquerque, Ana; Silva, Ana Cristina
Our aim was to assess the impact of an invented spelling programme conducted
in small groups on children’s written language acquisition in Portuguese. We
expected the experimental group to have better post-test results than the control
group in spelling and reading. Participants were 160 preschool-age children who
were randomly divided into an experimental and a control group. Their age, cognitive
ability, knowledge of letters and phonological abilities were controlled.
Children’s spelling and reading were evaluated in a pre- and a post-test. Inbetween,
experimental group participated in an invented spelling programme in
small groups and the control group in story readings. The experimental group
showed better results in spelling and reading in the post-test than the control one.
Different dynamics occurred in the small groups which had different impacts on
children’s acquisitions. These results provide empirical support for the proposal
that invented spelling should be incorporated into early literacy instruction.
Organizational Units
Description
Keywords
Contributors
Funders
Funding agency
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Funding programme
3599-PPCDT
Funding Award Number
PTDC/PSI-EDD/110262/2009