Repository logo
 
Loading...
Project Logo
Research Project

Untitled

Authors

Publications

Escrita inventada e aquisição da leitura em crianças de idade pré-escolar
Publication . Martins, Margarida Alves; Albuquerque, Ana; Salvador, Liliana Ferreira dos Santos; Silva, Ana Cristina
Vários investigadores mostraram que actividades de escrita inventada com crianças em idade pré-escolar contribuem para a aquisição da literacia, tendo um impacto positivo na evolução da sua escrita e consciência fonológica. O nosso objectivo foi avaliar o impacto de um programa de escrita inventada na aquisição da leitura. Participaram 60 crianças Portuguesas de 5 anos que não sabiam ler nem escrever. Foram aleatoriamente divididas em dois grupos, experimental e controlo, equivalentes quanto às letras conhecidas, consciência fonológica e inteligência. O grupo experimental participou num programa de escrita inventada e o grupo de controlo num programa de leitura de histórias. A leitura de palavras foi avaliada num pré-teste, pós-teste e pós-teste postergado. O grupo experimental teve resultados superiores nos dois pós-testes.
Invented spelling activities in small groups and early spelling and reading
Publication . Martins, Margarida Alves; Salvador, Liliana Ferreira dos Santos; Albuquerque, Ana; Silva, Ana Cristina
Our aim was to assess the impact of an invented spelling programme conducted in small groups on children’s written language acquisition in Portuguese. We expected the experimental group to have better post-test results than the control group in spelling and reading. Participants were 160 preschool-age children who were randomly divided into an experimental and a control group. Their age, cognitive ability, knowledge of letters and phonological abilities were controlled. Children’s spelling and reading were evaluated in a pre- and a post-test. Inbetween, experimental group participated in an invented spelling programme in small groups and the control group in story readings. The experimental group showed better results in spelling and reading in the post-test than the control one. Different dynamics occurred in the small groups which had different impacts on children’s acquisitions. These results provide empirical support for the proposal that invented spelling should be incorporated into early literacy instruction.

Organizational Units

Description

Keywords

Contributors

Funders

Funding agency

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Funding programme

3599-PPCDT

Funding Award Number

PTDC/PSI-EDD/110262/2009

ID