Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Collaborative inhibition effect: The role of memory task and retrieval method
    Publication . Saraiva, Magda; Albuquerque, Pedro B.; Garrido, Margarida V.
    It is well established that the recall of collaborative groups is lower than the pooled recall of an equal number of lone individuals—the collaborative inhibition efect (Weldon and Bellinger, J Exp Psychol Learn Memory Cogn 23(5):1160–1175, 1997). This is arguably the case because group members have conficting retrieval strategies that disrupt each other's recall—the retrieval strategies disruption hypothesis (Basden et al., J Exp Psychol Learn Memory Cogn 23(5):1176–1191, 1997). In two experiments, we further examined this hypothesis by testing whether the memory task (free recall vs. serial recall) and the recall method (turn-taking vs. unconstraint) moderate collaborative inhibition. Experiment 1 compared the performance of collaborative and nominal groups in a free recall and a serial recall task. Results revealed collaborative inhibition in free recall, but this efect was reduced in serial recall. In Experiment 2, collaborative and nominal performance was compared in the same tasks with collaborative but also nominal groups, using the turn-taking method. The collaborative inhibition efect was still observed in free recall, although to a lesser extent when participants in nominal groups used the turn-taking method. In the serial recall task, the collaborative inhibition efect was eliminated. Taken together, these results further support retrieval strategies disruption as an explanation for the collaborative inhibition efect.
  • A confiança em testemunhas : o papel das diferenças individuais
    Publication . Fundinho, João; Luna, Karlos; Albuquerque, Pedro B.
    Resumo: Por vezes, a confiança com que uma testemunha recorda um crime relaciona-se com a exatidão da recordação. A investigação sugere que esta relação é complexa e pode ser influenciada por diferenças individuais. Neste estudo procurou-se perceber qual a influência da autoestima, impulsividade e tipo de tomada de decisão nesta relação. No procedimento apresentou-se um vídeo de um assalto, questões sobre este, e pediu-se a atribuição de julgamentos de confiança sobre as respostas. Os participantes responderam e julgaram também questões de conhecimento geral e responderam a escalas de autoestima (Rosemberg Self-esteem Scale), impulsividade (Barratt Impulsiveness Scale) e tipo de tomada de decisão (Cognitive Reflection Test). Os resultados revelam não haver influência das variáveis estudadas na calibração, sobreconfiança e exatidão das respostas, e também mostram maior subconfiança em questões de conhecimento geral comparativamente com as questões de testemunho. Os resultados indicam também que os participantes que utilizam um processo mais racional nas suas tomadas de decisão (sistema 2) apresentam maior exatidão e confiança do que os participantes que utilizam um processo mais intuitivo (sistema 1).