Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Father’s engagement in direct care is associated with children’s social competence for preschool boys but not girls in PeruPublication . Nóblega, Magaly; Monteiro, Lígia; Santos, Carolina; Diniz, Eva; Guimet, Marisut; Ugarte, Andrea; Marinelli, FrancescoABSTRACT: Evidence shows that fathers have an important role in child development, but few studies explore this influence in the Latin American context. This study aimed to contribute to bridge this gap by analyzing in a Peruvian urban, mainly middle socioeconomic sample, the associations between different dimensions of father engagement (i.e., interaction in direct care, teaching/discipline, and play activities) and children’s social adjustment (i.e., social competence, anxiety-withdrawal and anger-aggression) during the preschool years, while controlling for child’s age and parents’ education, and testing the interaction effects between father’s engagement and child’s gender. Two hundred three 2-parent families with preschool children (M = 52.82, SD = 10.06; 57.63% were girls) participated in the study. Multiple ordinary least squares regression models were conducted. Only for social competence, an interaction between father’s engagement in direct care and child’s gender (boys) was found. These results contribute to highlight the importance of fathers in domains traditionally associated with mothers in a Latin American context.
- Perfis de envolvimento relativo do pai e ajustamento social de crianças em jardim-de-infânciaPublication . Amaral, Rita; Monteiro, Lígia Maria Santos; Santos, CarolinaO presente estudo teve como objetivo identificar perfis de envolvimento relativo do pai, em diversas atividades relacionadas com o dia-a-dia da criança (cuidados e socialização), testando posteriormente se existiam diferenças, em função dos mesmos, para o ajustamento social das crianças. Participaram 283 famílias nucleares, com crianças em idade pré-escolar (139 rapazes). Foram identificados dois perfis: Perfil 1 – companheiros de brincadeira e Perfil 2 – cuidadores e companheiros de brincadeira. Os pais no Perfil 2 participavam significativamente mais em todas as atividades analisadas. Encontraram-se, ainda, diferenças em função das habilitações literárias de ambos os cuidadores (mais elevadas no Perfil 2) e das horas de trabalho dos pais (mais elevadas no Perfil 1). Para 94 destas crianças as educadoras descreveram o seu ajustamento social, tendo-se verificado que crianças cujos pais estão mais envolvidos nas atividades de cuidados e de socialização apresentavam valores mais baixos de retraimento social ansioso no grupo de pares. Os resultados sugerem a importância de se considerar quer a mãe, quer o pai, quando se desenham programas de promoção do bem-estar e ajustamento social das crianças.