Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Emoções face à matemática e progressão na escolaridade : estudo longitudinal com alunos do 5º e 7º anos de escolaridade
    Publication . Mata, Maria de Lourdes Estorninho Neves; Peixoto, Francisco; Monteiro, Vera; Sanches, Cristina
    Resumo: À medida que os alunos progridem na escolaridade enfrentam novos desafios que poderão ter influência nas emoções vivenciadas em contexto educativo. Para uma melhor compreensão desta problemática desenvolvemos um estudo longitudinal com o objetivo de estudar as emoções de alunos do 5º e 7º anos, face às aulas e testes de matemática, com a sua progressão na escolaridade. Em paralelo analisámos se o género e o desempenho a matemática introduziam alguma especificidade nas emoções vivenciadas. Participaram neste estudo 1266 alunos, que foram seguidos durante 3 anos e que no ano do início da recolha de dados 674 (53.2%) estavam no 5º ano e 592 (46.8%) no 7º ano de escolaridade. Os alunos responderam, uma vez por ano, a um questionário sobre as emoções que sentiam nas aulas e testes de matemática (aborrecimento, desânimo, zanga, ansiedade, prazer, orgulho, alívio). Os resultados apontam para um decréscimo global das emoções positivas e um aumento das emoções negativas. Contudo, mostram também que a ansiedade, a zanga e o alívio evidenciam um padrão diferente comparativamente às outras emoções com as mesmas valências. O desempenho e o grupo (5º/7º) também mostraram ser variáveis importantes para a compreensão das emoções com a progressão na escolaridade.
  • Mathematics: I don’t like it! I like it! Very much, a little, not at all... Social support and emotions in students from 2nd and 3rd cycles of education
    Publication . Monteiro, Vera; Peixoto, Francisco; Mata, Maria de Lourdes Estorninho Neves; Sanches, Cristina
    Abstract: This research analyses achievement emotions and their relationship to perceived classroom support (teacher and peers) as well as the effects of grade, achievement and gender on emotions in a specific subject domain: mathematics. The participants were 1.494 Portuguese students from the sixth and eighth grades who were asked about their perceptions of teacher and peer support and their achievement emotions towards mathematics (Boredom, Hopelessness, Anger, Anxiety, Enjoyment, Pride and Relief) in two different settings (classroom and test). Results provide empirical evidence that student perceptions of classroom support were positively related to positive activating emotions and negatively related to negative emotions. Furthermore students with higher mathematics grades were found to have higher scores in positive emotions and lower scores in negative emotions in both classroom and test situations. A decrease in positive emotions and an increase of negative emotions in older students were also found. In regard to gender the analysis highlighted that positive class emotions were not significantly different, and show a significant effect on Anxiety with girls achieving higher scores than boys. In the test situation gender had a significant effect on Hopelessness, Anxiety and Relief, with girls showing higher scores than boys. For positive test emotions boys reported more Enjoyment and Pride than girls.