APPsyCI - Comunicações / Posters
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing APPsyCI - Comunicações / Posters by Subject "ACRL framework"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Integração das competências de literacia da informação no currículo académico : Aplicação da Framework da ACRLPublication . Lopes, Carlos; Antunes, Maria Da Luz; Sanches, TatianaEm 2016, a Association of College and Research Libraries adotou a Framework for Information Literacy for Higher Education. Nela, a literacia da informação assume um padrão de competências integradas que contemplam a descoberta reflexiva da informação, a compreensão de como a informação é produzida e valorizada e o uso da informação na criação ética e legal de novo conhecimento. Neste alinhamento procurou-se planificar um projeto de implementação das competências de literacia da informação no currículo académico. Desenhou-se uma unidade curricular centrada nos princípios da literacia da informação aplicada ao 1º ciclo de estudos do ensino superior com o objetivo de desenvolver e atualizar as competências relativas ao conhecimento de si próprio e à autorregulação (das aprendizagens) na interação com outros em diferentes contextos sociais, nomeadamente no académico. Conclui-se que os estudantes desempenham um importante papel na criação de novo conhecimento, na compreensão dos contornos e das mudanças dinâmicas do ecossistema da informação, bem como no uso ético e legal da informação. Os profissionais da informação, por sua vez, contribuem para a identificação de ideias e programas que ampliam a aprendizagem das competências de informação.
- Perceptions of LIS professionals on ACRL Framework: Understanding and fostering concepts, skills and attitudes in academic studentsPublication . Sanches, Tatiana; Antunes, Maria Da Luz; Lopes, CarlosThe recently translated Framework for Information Literacy for Higher Education is generating considerable interest among Portuguese professionals. As pedagogical approaches and constructivist learning gain prominence, librarians are recognizing the crucial role they play in facilitating research skills, employing diverse pedagogical methods, and fostering information literacy as essential elements of education. This study, conducted as part of a national project focused on information literacy for academic students, aims to analyze Portuguese librarians' perceptions regarding the translated Framework. Through an extensive literature review and an online survey, the initial findings indicate that librarians possess a basic understanding of the topic while demonstrating a strong commitment to acting. Building upon the translated Framework, pedagogical materials and training opportunities have been introduced. As information literacy programs continue to be integrated, implemented, and evaluated in libraries and academic curricula, the Framework serves as a valuable reference document for information professionals and educators, offering inspiration and guidance.