Browsing by Author "Rivero, Catarina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Autonomy, competence, and relatedness: Unpacking faculty motivation in service-learningPublication . Compare, Christian; Rivero, Catarina; João Vargas Moniz, Maria; Albanesi, CinziaService-learning (SL) has gained global popularity for promotingstudents’civic engagement and democratic and pluralistic valuesand impacting faculty and communities. It relies on foundationalpillars (the 4 Rs): respect, reciprocity, relevance, and reflexivity.While the drivers of faculty motivation have received attention fromresearchers, a gap remains in understanding what sustains theirmotivation and engagement over time. This study aims to addressthis gap by exploring the perspectives of a group of Europeanscholars through the lens of Self-Determination Theory. A hybridthematic analysis was employed to analyze the 22 semi-structuredinterviews collected in 14 European countries. Thefindings revealthat SL exerts a transformative influence on the community,students, faculty, and higher education institutions, nurturing aheightened sense of competence among faculty members.Institutionalization is a pivotal factor in sustaining and rewardingengaged faculty scholarship, enabling autonomy in academic roles,and aligning personal values with institutional endeavors. Finally,the community experience within SL fosters positive connectionswith colleagues and communities at local, national, andinternational levels. As a result, this study introduces afifthfoundational pillar, extending the existing 4 Rs model:relatedness.Future research directions and implications are proposed.
- Revolução positiva: Psicologia positiva e práticas apreciativas em contextos organizacionaisPublication . Marujo, Helena Águeda; Neto, Luís Miguel; Caetano, Ana; Rivero, CatarinaO movimento emergente da psicologia positiva cresceu exponencialmente desde o seu surgimento formal no início do milénio. Tem tido como objectivo o estudo científico das emoções positivas, do carácter positivo e das instituições positivas. Em paralelo, as ciências sociais e humanas viram desenvolver e cimentar-se práticas inovadoras oriundas de outros quadrantes teóricos, como o Inquérito Apreciativo, suportado numa perspectiva de construcionismo social, e devotado à mudança positiva através de intervenções sistémicas e comunicacionais nas organizações. O valor de uma abordagem positiva nas organizações e locais de trabalho tem vindo a ser reconhecido, cada vez com mais vigor, e aprofundou-se em redor de novas teorias e investigações, tendo já levado ao surgimento de uma nova linguagem e de novos conceitos, como o Positive Organizational Scholarship (POS), o Comportamento Organizacional Positivo (POB), e a Gestão Positiva de Capital Psicológico. Este artigo apresenta os modelos da Psicologia Positiva e do Inquérito Apreciativo, e revê os seus recentes desenvolvimentos, bem como as práticas de aplicação a que têm dado origem, explicitando as razões defendidas pelos autores para a sua integração e complementaridade na intervenção em organizações. Termina apresentando um estudo de caso no contexto educativo, destinado ao desenvolvimento organizacional positivo, e que concretiza na prática a conexão entre os modelos analisados.
