Browsing by Author "Pereira, Dora"
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- Protective and stress factors for psychological distress: A comparative analysis of LGB and non-LGB older adultsPublication . Ribeiro-Gonçalves, José Alberto; Pereira, Dora; DoraObjectives: Population ageing raises major public health and psychosocial challenges. Particularly, lesbian, gay, and bisexual (LGB) older people may face increased vulnerabilities and marginalization when compared to their non-LGB (heterosexual) counterparts, which may entail more risks for their mental health. The aim of this study was to comparatively evaluate the levels of protective – social support, spirituality, and resilience and stress factors – loneliness and ageism – among LGB and nonLGB older adults, and their impact on psychological distress (PD). Method: A sample of 647 people aged 60years or older (M=66.01; SD = 4.93) was collected, 368 non-LGB and 279 LGB. Participation was carried out through an online survey in Portugal. Results: LGB older adults had lower scores on all protective factors, except on social support from friends, and higher levels on all stress factors, except on hostile ageism, compared to non-LGB older adults. Further, resilience and loneliness were the main predictors of PD regardless of the sexual orientation. Stress factors explained the levels of PD over and above the effects of protective factors, both among LGB and non-LGB older adults. Conclusion: Psychological distress in aging presents different protective and stressful factors according to the sexual orientation of older adults. More comparative studies are suggested in the intersection between ageing and sexual orientation.
- Uma terapia de mudança para as famílias: intervenção sistémica e a rede secundáriaPublication . Cruz, Cristina; Mendes, Goreti; Ventura, Helena; Pereira, Dora; Pocinho, MargaridaEm 2015, foi criado o NAFAP com a missão de criar competências parentais positivas. Os objetivos centraram-se nas forças e no reforço de competências famili ares, relacionais e individuais, necessárias para a construção do bem-estar das crianças, na promoção do sucesso escolar; privilegiar a construção de relações de colaboração com as famílias que promovam a sua competência e autonomia; promover a articula ção e colaboração escola-família-comunidade educativa. O papel da terapia familiar é o de mediar a comunicação, formar um suprassistema educativo e criar um contexto de colaboração entre escola-família-comunidade. No que se refere a monitorização e avaliação do impacto da intervenção familiar, utilizou-se o SCORE-15, SOFTA-s clientes e terapeutas, após a primeira consulta e no final de forma a tornar possível a monitorização. Pretende-se identificar as mudanças ocorridas na família e nos seus elementos durante o processo terapêutico. O serviço funciona com duas terapeutas famílias em coterapia, duas investigadoras sendo uma terapeuta familiar e supervisora e uma psicóloga. Já foram referenciadas para o núcleo 95 famílias por diversos serviços, 22 tiveram alta e 50 continuam em acompanhamento. Os principais resulta dos após a intervenção indicam que as famílias identificam o que funciona na sua relação e apontam os objetivos de vida e estratégias para os alcançar. Neste sentido, a intervenção sistémica contempla todos os elementos envolvidos e explica a dinâmica das relações e as suas mudanças e de como estas podem ser sucesso para a mudança do grupo familiar.