Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
18.27 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Os autores discutem quatro aspectos correntes no
contexto da SIDA pediátrica. Primeiro, o trabalho específico
com famílias em que um dos membros é seropositivo
coloca por vezes limitações importantes ao
567
exercício competente da profissão e obriga em todos
os casos o psicólogo a rever posições e a pôr-se em
causa. Segundo, defender a confidencialidade no caso
específico dos infectados pelo VIH exige uma aplicação
deste princípio em sentido estrito na medida em
que existe um risco efectivo de segregação, exclusão
ou rejeição. Terceiro, existem dificuldades na revelação
(ou não revelação) à própria criança e aos irmãos
em face de um diagnóstico fatal, estigma, risco de quebra
de confidencialidade, de quebra de confiança nos
que dela tratam e responsabilização das crianças na
manutenção do segredo. Quarto, o psicólogo pode ajudar
a equipa a reflectir os aspectos éticos da tomada de
decisões quer sobre problemas de natureza sócio-
-emocional quer a respeito de alguns aspectos do tratamento;
ajudar a criar uma capacidade de auto-reflexão
e a lidar com os sentimentos de impotência e incompetência.
The authors discuss four current aspects in the context of pediatric HIV/AIDS. First, working with families with HIV/AIDS brings some important limits to the professional competence and the psychologist has to rethink his perspectives. Second, defending confidentiality requires a use of this principle in a strict sense because of the risk of segregation, exclusion and rejection. Third, difficulties will show up when deciding to reveal (or not to reveal) the situation to affected children and siblings in face of a fatal diagnostic, stigma, risk of break of confidentiality, and break of trust in adults, and making children responsible for keeping secret. Fourth, the psychologist may help the team to reflect on the ethical aspects of decisions about treatment, and dealing with feelings of incompetence and impotence.
The authors discuss four current aspects in the context of pediatric HIV/AIDS. First, working with families with HIV/AIDS brings some important limits to the professional competence and the psychologist has to rethink his perspectives. Second, defending confidentiality requires a use of this principle in a strict sense because of the risk of segregation, exclusion and rejection. Third, difficulties will show up when deciding to reveal (or not to reveal) the situation to affected children and siblings in face of a fatal diagnostic, stigma, risk of break of confidentiality, and break of trust in adults, and making children responsible for keeping secret. Fourth, the psychologist may help the team to reflect on the ethical aspects of decisions about treatment, and dealing with feelings of incompetence and impotence.
Description
Keywords
SIDA VIH Ética pediátrica AIDS, HIV Pediatric ethics
Citation
Análise Psicológica, XVII(3), 565-569
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada