Repository logo
 
Publication

The efficacy of the old way/new way methodology on the correction of an automated technical error and its impact on the athlete’s psychological skills : Case study in tennis

dc.contributor.authorLameiras, João
dc.contributor.authorAlmeida, Pedro Henrique Garcia Lopes de
dc.contributor.authorGarcia-Mas, Alexandre
dc.date.accessioned2016-05-09T16:57:29Z
dc.date.available2016-05-09T16:57:29Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractThe aim of this study was to evaluated the efficacy of the Old Way/New Way methodology (Lyndon, 1989/2000) with regard to the permanent correction of a consolidated and automated technical error experienced by a tennis athlete (who is 18 years old and has been engaged in practice mode for about 6 years) in the execution of serves. Additionally, the study assessed the impact of intervention on the athlete’s psychological skills. An individualized intervention was designed using strategies that aimed to produce a) a detailed analysis of the error using video images; b) an increased kinaesthetic awareness; c) a reactivation of memory error; d) the discrimination and generalization of the correct motor action. The athlete’s psychological skills were measured with a Portuguese version of the Psychological Skills Inventory for Sports (Cruz & Viana, 1993). After the intervention, the technical error was corrected with great efficacy and an increase in the athlete’s psychological skills was verified. This study demonstrates the methodology’s efficacy, which is consistent with the effects of this type of intervention in different contexts.pt_PT
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio fue evaluar la eficacia de la metodología Old Way/New Way (Lyndon, 1989/2000) con respecto a la corrección permanente de un error técnico consolidado y automatizado experimentado por un atleta de tenis (que tiene 18 años de edad y con 6 años de práctica) en la ejecución de saques. Además, el estudio evaluó el impacto de la intervención en las habilidades psicológicas del atleta. Una intervención individualizada ha sido diseñada utilizando estrategias que visan a) un análisis detallado del error utilizando imágenes de vídeo, b) un incremento en la conciencia cenestésica, c) la reactivación de la memoria asociada al error; d) la discriminación y la generalización de la ejecución motora correcta. Las habilidades psicológicas del atleta se midieron con una versión en portugués del Inventario de Habilidades Psicológicas para el Deporte (Cruz y Viana, 1993). Después de la intervención, el error técnico se corrigió con una gran eficacia y se verificó un aumento de las habilidades psicológicas del atleta. Este estudio demuestra la eficacia de la metodología, que es consistente con los efectos de este tipo de intervención en diferentes contextos.pt_PT
dc.description.abstractO presente estudo teve como objectivo avaliar a eficácia da metodologia Old way/ New way (Lyndon, 1999, 2000) utilizada na permanente correcção de um erro técnico consolidado e 3automatizado na execução do serviço, experienciado por um atleta de ténis de 18 anos e que pratica a modalidade há cerca de 6 anos. Adicionalmente pretendeu-se avaliar o impacto da mesma nas competências psicológicas do atleta. Foi delineada uma intervenção individualizada, utilizando estratégias que visavam uma análise detalhada do erro com recurso a imagens de vídeo, o aumento da consciência cinestésica, a reactivação da memória do erro, a discriminação e generalização da acção motora correcta. Para avaliar as competências psicológicas do atleta foi utilizado a versão portuguesa do Psychological Skills Inventory for Sports (Cruz & Viana, 1993). Os resultados encontrados neste estudo comprovam a eficácia da metodologia, sendo consistentes com os efeitos deste tipo de intervenção em diferentes contextos, nomeadamente educacionais, artísticos e laborais. De igual modo, registou-se um aumento na percepção de competência para as variáveis psicológicas avaliadas.pt_PT
dc.identifier.citationCuadernos de Psicología del Deporte, 15, 79-86pt_PT
dc.identifier.issn1578-8423
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/4632
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidad de Murciapt_PT
dc.subjectOld way/new waypt_PT
dc.subjectAutomated technical errorpt_PT
dc.subjectPsychological skillspt_PT
dc.subjectCase studypt_PT
dc.subjectTennispt_PT
dc.subjectError técnico automatizadopt_PT
dc.subjectHabilidades psicológicaspt_PT
dc.subjectEstudio de casopt_PT
dc.subjectTenispt_PT
dc.subjectIntervençãopt_PT
dc.subjectCorrecção erro técnicopt_PT
dc.subjectEstudo de casopt_PT
dc.subjectTénispt_PT
dc.titleThe efficacy of the old way/new way methodology on the correction of an automated technical error and its impact on the athlete’s psychological skills : Case study in tennispt_PT
dc.title.alternativeLa eficacia de la metodología old way/ new way en la corrección de un error técnico automatizado y su impacto en las habilidades psicológicas del atleta : Estudio de caso en el tenispt_PT
dc.title.alternativeA eficácia da metodología old way/ new way na correcção de um erro técnico automatizado e o seu impacto nas competências psicológicas do atleta : Estudo de caso no ténispt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceMurciapt_PT
oaire.citation.endPage86pt_PT
oaire.citation.startPage79pt_PT
oaire.citation.titleCuadernos de Psicología del Deportept_PT
oaire.citation.volume15pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
CPD_15-79-86.pdf
Size:
755.15 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: