Repository logo
 
Publication

Intrinsic Motivation Inventory : Psychometric properties in the context of first language and mathematics learning

dc.contributor.authorMonteiro, Vera
dc.contributor.authorMata, Maria de Lourdes Estorninho Neves
dc.contributor.authorPeixoto, Francisco
dc.date.accessioned2015-09-03T18:02:58Z
dc.date.available2015-09-03T18:02:58Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractIntrinsic Motivation Inventory (IMI) is a multidimensional measurement grounded on the Self-Determination Theory (SDT) used in assessing the subjective experiences of participants when developing an activity. The aim of this study is to analyze the characteristics of IMI among Portuguese students, testing four organizational models (unidimensional, multidimensional, hierarchical and bi-factor). A total of 3685 students from the 5th to the 12th grades (50.4% boys) participated in the study (M = 13.67, SD = 2.26). Two versions of IMI were used (First Language and Mathematics) with twenty-one items distributed over five subscales: Enjoyment, Perceived Competence, Pressure/ Tension, Perceived Choice and Value/Utility. The confirmatory factor analysis corroborated the multidimensionality of intrinsic motivation, and that the bi-factor model presented the best fit indexes. This model showed the existence of one general factor, resulting from the contribution of all individual dimensions and the particularities of most of them. Furthermore, results also highlighted satisfactory reliability scores both through Cronbach’s alpha scores and Composite reliability scores. These results indicate that this scale is appropriate to evaluate the underlying constructs of the theoretical model of SDT and allows for the calculation of a global measure of intrinsic motivation, as well as specific measures for their predictors.por
dc.description.abstractRESUMO: O Inventário de Motivação Intrínseca (IMI) é um instrumento utilizado na avaliação subjetiva da experiência vivida pelos sujeitos durante a realização de uma atividade, e está fundamentado, teoricamente, na Teoria da Autodeterminação (SDT). Este trabalho teve como objetivo estudar as propriedades psicométricas do IMI em estudantes portugueses, testando quatro modelos de organização (unidimensional, multidimensional, hierárquico e bifatorial). Participaram no estudo 3685 alunos (50,4% rapazes) do 5º ao 12º ano de escolaridade (M = 13,67, DP = 2,26). Foram utilizadas duas versões do IMI (língua materna e matemática), constituídas por 21 itens, distribuídos por 5 subescalas: Prazer, Perceção de Competência, Pressão/Tensão, Escolha Percebida e Valor/Utilidade. A análise fatorial confirmatória atestou a multimensionalidade da motivação intrínseca e o modelo bifatorial apresentou os melhores índices de ajustamento. Este modelo evidenciou a existência de um fator geral, resultante do contributo de todas as dimensões e a especificidade da maioria das dimensões. Os resultados permitiram igualmente constatar valores muito aceitáveis para a fidelidade, tanto através do Alfa de Cronbach, como pelo cálculo da Fiabilidade Compósita. Estes resultados indicam que esta escala é apropriada para avaliar os constructos teóricos subjacentes à SDT, permitindo obter uma medida global de motivação intrínseca e, em paralelo, medidas específicas para os seus preditores.por
dc.description.sponsorshipFundação para a Ciência e Tecnologia (FCT)por
dc.identifier.citationPsicologia: Reflexão e Crítica, 28(3), 434-443. doi: 10.1590/1678-7153.201528302por
dc.identifier.doi10.1590/1678-7153.201528302
dc.identifier.issn0102-7972
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/3917
dc.language.isoengpor
dc.peerreviewedyespor
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpor
dc.relationEffects of school failure in affective components of learning: Relationships with self-representations, emotions,motivational orientations and learning environments
dc.subjectIntrinsic motivationpor
dc.subjectMathematicspor
dc.subjectFirst languagepor
dc.subjectSelf-determination theorypor
dc.subjectMotivação intrínsecapor
dc.subjectMatemáticapor
dc.subjectLíngua maternapor
dc.subjectTeoria da Autodeterminaçãopor
dc.titleIntrinsic Motivation Inventory : Psychometric properties in the context of first language and mathematics learningpor
dc.title.alternativeInventário de Motivação Intrínseca : Propriedades psicométricas em contexto de aprendizagem da língua materna e matemáticapor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardTitleEffects of school failure in affective components of learning: Relationships with self-representations, emotions,motivational orientations and learning environments
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/3599-PPCDT/PTDC%2FCPE-CED%2F121358%2F2010/PT
oaire.citation.conferencePlacePorto Alegrepor
oaire.citation.endPage443por
oaire.citation.startPage434por
oaire.citation.titlePsicologia: Reflexão e Críticapor
oaire.citation.volume28por
oaire.fundingStream3599-PPCDT
person.familyNamePeixoto
person.givenNameFrancisco
person.identifier347584
person.identifier.ciencia-id081A-0164-EFAB
person.identifier.orcid0000-0001-7193-2284
person.identifier.ridM-4348-2013
person.identifier.scopus-author-id57203935600
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typearticlepor
relation.isAuthorOfPublication65b8cd2c-7f5b-4e9e-a449-2dbe238390d5
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery65b8cd2c-7f5b-4e9e-a449-2dbe238390d5
relation.isProjectOfPublicationcd52bd8f-ac15-4655-a31c-0554121b47d0
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscoverycd52bd8f-ac15-4655-a31c-0554121b47d0

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
PRC_28_434-443.pdf
Size:
447.07 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: