Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
100.25 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A Bateria de Avaliação Neuropsicológica de
Coimbra (BANC) integra, entre diversos outros
instrumentos de avaliação, um teste de Nomeação
Rápida de Cores para crianças com 5 e 6 anos, um
teste de Nomeação Rápida de Números e um teste de
Nomeação Rápida de Formas e Cores, ambos para
crianças dos 7 aos 15 anos. No presente trabalho,
apresentam-se dados relativos às propriedades
psicométricas destes testes, designadamente à
estabilidade temporal, às respectivas intercorrelações e
relações com os resultados escolares, e à capacidade
de diferenciarem crianças com e sem problemas de
aprendizagem. Os resultados obtidos atestam, por um
lado, a adequação psicométrica dos testes e, por outro
lado, indicam que os testes de Nomeação de Números
e de Formas e Cores não devem ser perspectivados
como equivalentes.
Coimbra’s Neuropsychological Assessment Battery contains, amongst several other assessment instruments, a Colours Rapid Naming test for children aged 5-6, a Digits Rapid Naming test and a Shapes and Colours Rapid Naming test, both for children aged 7- 15. This work presents data concerning these tests psychometric properties, namely temporal stability, tests’ intercorrelations, degree of relationship with academic grades and differentiation of groups of children with and without learning problems. The results obtained show, on the one hand, the tests psychometric adequacy and, on the other hand, indicate that the Digits and Shapes and Colours Rapid Naming tests should not be regarded as equivalents.
Coimbra’s Neuropsychological Assessment Battery contains, amongst several other assessment instruments, a Colours Rapid Naming test for children aged 5-6, a Digits Rapid Naming test and a Shapes and Colours Rapid Naming test, both for children aged 7- 15. This work presents data concerning these tests psychometric properties, namely temporal stability, tests’ intercorrelations, degree of relationship with academic grades and differentiation of groups of children with and without learning problems. The results obtained show, on the one hand, the tests psychometric adequacy and, on the other hand, indicate that the Digits and Shapes and Colours Rapid Naming tests should not be regarded as equivalents.
Description
Keywords
Testes de nomeação rápida Rapid naming tests
Citation
Análise Psicológica, 27(1), 65-77.
Publisher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada