Repository logo
 
Publication

Programa tutorial em crianças do 4.º ano de escolaridade: Benefícios cognitivos

dc.contributor.authorMonteiro, Vera
dc.date.accessioned2017-09-07T14:30:17Z
dc.date.available2017-09-07T14:30:17Z
dc.date.issued1998
dc.description.abstractO presente trabalho teve como propósito o estudo do efeito-tutor, ou seja, pretendeu-se investigar os benefícios cognitivos que uma criança de 9 anos poderia retirar do facto de ser colocada na situação de tutor de 282 uma outra criança mais nova. A amostra foi constituida por 14 alunos do 3." ano de escolaridade e 22 alunos do 4." ano de escolaridade do ensino básico. Oito alunos do 4.O ano trabalharam individualmente (grupo de controlo), enquanto que 14 díades cada uma composta por uma criança tutor do 4." ano e um tutorando do 3." ano formaram o grupo experimental. A tarefa apresentada aos sujeitos de ambos os grupos, consistia em procurar palavras num dicionário de língua materna. Na situação diádica o tutor ajudava o seu colega a resolver a tarefa que este desconhecia. Da análise dos resultados pode retirar-se a seguinte conclusão: As crianças que funcionaram como tutores apresentaram, relativamente aos colegas que trabalharam individualmente, mais benefícios cognitivos.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT: The present work was designed with the purpose of studying the peer-tutoring system. This system, in its most general form, can be defined as a pedagogical method in which a «competent» student act as a tutor of a less ((competentn classmate. With this research we aimed emphasizing the existente of a tutoring effect, that is to say, we wanted to examine the presence of personal cognitive gains in 9- year-old children who were tutoring younger children. We worked with 14 third grade students (8 years old) and 22 fourth graders (9 years old). The control group included eight of the fourth graders who were assigned individual work, whereas the experimental group consisted of 14 dyads, each of them included a tutor (fourth grader) and a tutee (third grader) who was helped during the session. The task presented to ali subjects consisted on looking some words that were given by the present researcher in a dictionary of their own language. In the dyadic situation each tutor helped his (or her) classmate in solving the task, which was unknown to him (or her). The results that we obtained led us to the following conclusions: Children that act as tutors present more individual cognitive gains than their classmates who perform individual work.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAnalise Psicológica, XVI(2), 277-283pt_PT
dc.identifier.issn0870-8231
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.12/5742
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Superior de Psicologia Aplicadapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectInteracções sociais entre parespt_PT
dc.subjectTutoradopt_PT
dc.subjectBeneficios cognitivospt_PT
dc.subjectSocial interactionspt_PT
dc.subjectPeer tutoringpt_PT
dc.subjectCognitive gainspt_PT
dc.titlePrograma tutorial em crianças do 4.º ano de escolaridade: Benefícios cognitivospt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage283pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage277pt_PT
oaire.citation.titleAnálise Psicológicapt_PT
oaire.citation.volumeXVIpt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1998_2_277.pdf
Size:
558.55 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.61 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: