Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.12/3034
Título: Cooperation in the distribution
Autor: Reijnders, Will J. M.
Verhallen, Theo M. M.
Data: 1994
Editora: ISPA - Instituto Superior de Psicologia Aplicada
Citação: Análise Psicológica, 12(1), 61-77
Resumo: Strategic Alliances of SME in the distribution of mens wear in the Netherlands have been studied. The different SA can be characterized on the basis of the degree of control, coordination and cooperation of networkleaders and the entrepreneurs, members of the SA. A11 Strategic Alliances (N=12) in this industry have been studied by interviewing both the networkleaders as well as 234 entrepreneurs, members of the SA. The study encompasses both the formal regulations, entrepreneurial task division and attitudes towards cooperation and control as stated by the networkleadres and as perceived by the participants of the SA’s (the SME’s). By using discriminant analyses it is found that one can make a distinction between three types of SA’s in this industry. Other results indicate that the degree of control and entrepreneurial task division between the SA itself and the participating entrepreneurs are differentially perceived. The more control by SA networkleaders is exerted the less the SME tends to delegate entrepreneurial tasks to the SA. The findings suggest an optimal level of E. task division and task delegation to be most acceptable by SME’s. By comparing (with the use of Anova and Multiple Regression analysis) financial and market performance measures, derived from the Annual financial report, the balance sheet and state of profits and losses, between the SME-members of the different types of SA, this optimal level of task division seems also to be reflected in the financial and market performance measures of the SME’s (Small and Medium Sized Enterprises).
As alianças estratégicas (AE) entre PMEs holandesas do sector da distribuição de vestuário masculino, são estudadas neste artigo. As diferentes alianças estratégicas podem ser caracterizadas como base no grau de controlo, coordenação e cooperação dos lideres das redes de distribuição e empresários, membros das AE. Todas as AE (n=12) desta industria foram estudadas através de entrevistas tanto com os lideres das redes quanto com OS 234 empresários, membros das AE. O estudo compreende a regulamentação formal, divisão empresarial do trabalho, e atitudes face à cooperação e controlo, tal como apresentados pelos lideres das redes e percebidos pelos participantes nas AE (as PMEs). Recorrendo à análise discriminante, concluiu-se que, nesta industria, podem ser distinguidos três tipos de alianças estratégicas. Outros resultados indicam que o grau de controlo e a divisão empresarial do trabalho entre a AE e os empresários participantes, são percebidos de maneira diferente. Quanto maior o controlo pelos lideres das redes das AE, menos as PMEs tendem a delegar as tarefas empresariais a AE. OS resultados obtidos sugerem que um nível óptimo de divisão das tarefas empresariais e de delegação b da tarefa, 6 mais facilmente aceite pelas PMEs. Comparando (através do uso de ANOVA e de análise de regressão multipla), medidas de desempenho financeiro e de mercado, retiradas do relatorio financeiro anual, da folha de balanços, da análise de lucros e perdas, entre as PMEs integrantes dos diversos tipos de AE, este nível óptimo de divisão de tarefas, parece também estar reflectido nos indicadores financeiros e de mercado das PMEs.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10400.12/3034
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